Читання як задоволення

Результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 засвідчили, що, на жаль, наші 15-річні підлітки мають посутні проблеми із читанням. Так, 26 % учасників дослідження не досягли навіть базового рівня сформованості читацької грамотності. Більше половини підлітків читають тільки для того, щоб отримати потрібну інформацію. Своєю чергою 24 % учнів повідомили, що ніколи не читають для задоволення, хоча PISA чітко показує, що саме ті підлітки, які регулярно читають для задоволення, мають значно вищі результати в читанні.

Цікаво те, що наші підлітки переважно читають твори художньої літератури, майже зовсім не працюючи з журналами, газетами, коміксами. Та й твори художньої літератури, як можна припустити, значною мірою учні читають з примусу, адже 27 % учасників дослідження повідомили, що вони читають лише тоді, коли змушені.

Якщо говорити про формати читання, то понад 27 % підлітків читають однаково часто текстові матеріали як на електронних, так і на паперових носіях. Приблизно такий само відсоток учнів віддає перевагу читанню текстів в електронному форматі й трохи менший – у паперовому.

Читати вправно важливо, оскільки це запорука успіху людини в житті. Це доводить як PISA, так і, наприклад, PIAAC – міжнародне дослідження компетентностей дорослих, у межах якого було відстежено траєкторії життєвого поступу учасників PISA попередніх циклів.

Водночас PISA та ще одне міжнародне дослідження читацької грамотності PIRLS, яке вивчає читацьку грамотність молодших школярів, засвідчують, що сприяти формуванню в дітей читацьких умінь і любові до читання можуть передусім батьки – власним прикладом як вправних читачів, через спільне читання зі своїми дітьми, через забезпечення своїм дітям удома умов для читання.

  • Як же заохотити дітей та підлітків до читання?
  • Як максимально розкрити потенціал цього унікального процесу?
  • Як завдяки книжкам стати ближчими зі своїми дітьми?
  • Як розважитися в родинному колі? Як почати складну розмову про давно наболіле?

Батьки часто не знають, яку книжку обрати для читання з дитиною і як її обговорити, коли там фігурують складні теми – втрата, інакшість, агресія чи страх… Відповіді на ці запитання дороможе знайти презентований сьогодні посібник «Живі письменники. Батькам» – спільний проєкт ГО «Смарт освіта» та ДУ «Український інститут книги» в партнерстві з Фундацією Дарини Жолдак. Видання у відкритому доступі на сайті НУШ. 

Подiлитися новиною: