Шановний вчителю / шановна вчителько!
Пропонуємо вам скористатися інструментом для діагностування рівня сформованості математичної, читацької та природничо-наукової компетентностей учнівства 4-х або 5-х класів (далі – діагностувальний інструмент). У його основу покладено оприлюднені раніше тестові добірки із математики, читання та природничо-наукової галузі ( курс «Я досліджую світ»), які було використано в першому, другому й третьому циклах загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти (ЗЗМЯПО). Докладніше про цей моніторинг і його результати можна дізнатися на відповідній сторінці.
Діагностувальний інструмент створений для того, щоб ви могли в зручний для вас час провести тестування й визначити, що спроможні робити учні й учениці вашого класу в галузі математики, читання та природничо-наукових дисциплін (курс «Я досліджую світ») – трьох ключових компетентностей, які значною мірою визначають навчальний поступ учнівства впродовж усього періоду навчання в школі.
Нижче наведено покрокову інструкцію щодо того, як користуватися діагностувальним інструментом, однак попередньо наголосимо на такому.
Тестування з використанням пропонованого діагностувального інструменту доцільно проводити наприкінці 4-го класу або на початку 5-го, адже отримані дані допоможуть вам не лише оцінити рівень сформованості трьох ключових компетентностей вашого учнівства, а й визначити глибину освітніх втрат і, відповідно, за потреби скорегувати навчальний план, а також, наприклад, зорієнтуватися в тому, які завдання варто добирати для розвитку читацької, математичної та природничо-наукової грамотності вашого учнівства.
Крім того, діагностувальний інструмент може стати для вас дороговказом щодо того, які підходи нині застосовують для об’єктивного оцінювання успішності учнівства, що особливо важливо в умовах поступу Нової української школи. Передусім радимо звернути увагу на те, на яких засадах варто здійснювати оцінювання відкритих тестових завдань (тобто завдань на надання короткої або розгорнутої відповіді), щоб домогтися уніфікованого й неупередженого поцінування робіт учнівства.
Сподіваємося, запропоновані матеріали допоможуть вам у вашій надважливій і водночас надзвичайно складній роботі. Якщо у вас виникатимуть питання – сконтактуйте з нами, написавши на електронну адресу: org@testportal.gov.ua
ПОКРОКОВА ІНСТРУКЦІЯ
Починаючи з 2018 р. Український центр оцінювання якості освіти проводить загальнодержавний зовнішній моніторинг якості початкової освіти (ЗЗМЯПО). У межах цього моніторингу від самого початку увагу зосереджено на оцінюванні рівня сформованості ключових компетентностей випускників початкової школи – математичної, читацької та природничо-наукової.
Щоб сформувати уявлення про те, як у межах ЗЗМЯПО інтерпретовано сутність цих компетентностей та за якими вимірами їх структуровано, ознайомтеся з такими матеріалами:
- МАТЕМАТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВИПУСКНИКА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЯК ОДНА З ОСНОВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ, стор. 16-20.
- ЧИТАЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВИПУСКНИКА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЯК ОДНА З ОСНОВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ, стор. 19-30.
- ПРИРОДНИЧО-НАУКОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВИПУСКНИКА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЯК ОДНА З ОСНОВНИХ КОМЕТЕНОСТЕЙ, стор. 178-184.
Розуміння сутності математичної, читацької та природничо-наукової компетентностей допоможе вам у подальшому інтерпретувати результати, отримані за підсумками використання діагностувального інструменту, з яким ви далі працюватимете.
Складники цього інструменту розроблено на основі тестових добірок із математики, читання та природничо-наукової галузі , які було оприлюднено за підсумками першого й третього циклів ЗЗМЯПО. Тобто ці тестові добірки були свого часу частиною більш комплексних інструментів, які використовуються для досягнення цілей ЗЗМЯПО.
Основною метою оприлюднення відповідних тестових добірок було інформування широкої громадськості про інструментарій ЗЗМЯПО, водночас їх можна доцільно використати в поточному освітньому процесі для діагностування рівня сформованості математичної, читацької та природничо-наукової компетентностей учнівства, наприклад, на кінець 4-го класу або на початок 5-го класу.
Саме в цій перспективі підготовлено пропонований діагностувальний інструмент. Скориставшись ним, ви зможете визначити, які аспекти математичної та читацької компетентностей потребують вашої особливої уваги в роботі зі своїм учнівством. Особливо цей інструмент буде придатним для виявлення навчальних втрат учнівства. Отримана інформація допоможе спланувати вам подальшу роботу з надолуження виявлених проблем.
Застереження!
- Пропонований діагностувальний інструмент не варто використовувати як річну контрольну чи підсумкову роботу.
- Результати, отримані за підсумками використання діагностичного інструменту, не можна зіставляти з результатами, зафіксованими у звітах за підсумками ЗЗМЯПО.
Ознайомтеся з електронними версіями тестових матеріалів діагностувального інструменту за посиланнями, наведеними нижче.
Зважте, що з математики вам доступний один тестовий зошит, а із читання – три. До кожного тестового зошита із читання додається книжка для читання – стимульний матеріал у вигляді кольорового буклета, де вміщено або художній текст, або інформаційний текст (науково-пізнавальний текст і рекламний медіатекст). До частини 1 дослідницьких завдань з природничо-наукової галузі додаються дослідницькі матеріали, з якими учасник має ознайомитися для виконання цього блоку тестування.
Математика
Читання
Художній текст
Науково-пізнавальний текст
Рекламний медіатекст
Природничо-наукова галузь («Я досліджую світ»)
- Дослідницькі завдання: «Юні птахолюби з Вінниччини» (частина І)
- Дослідницькі матеріали: «Юні птахолюби з Вінниччини»
- Дослідницькі матеріали й завдання (частина ІІ)
Зверніть увагу, що тестові зошити містять такі структурні елементи:
- інструкція для користувача / користувачки (перший розгорт)
- блок тестових завдань, де відмежовано два поля:
- 1) зліва – поле для учнів / учениць, де наведено тестові завдання і де учнівство буде надавати відповіді згідно з інструкціями й умовами до завдань;
- 2) справа – поле для вчителя / вчительки, де зазначено технічні номери тестових завдань, а також коди відповідей (докладніше про зміст цих кодів див. в інструкціях для кодування).
Після ознайомлення з матеріалами заплануйте час проведення діагностування й визначте, які тестові матеріали вам для цього потрібні.
Завантажте необхідні матеріали та роздрукуйте потрібну кількість тестових зошитів відповідно до кількості учнівства у вашому класі. Якщо ви плануєте проводити тестування із читання – роздрукуйте також кольорові книжки для читання до потрібного варіанта тестового зошита.
Поради
- Друкувати тестові зошити доцільно на аркушах формату А4, оскільки учнівству, відповідаючи на певні завдання тесту, необхідно буде записувати свої відповіді у відведених для цього місцях тестових зошитів. Книжки для читання можна роздрукувати й у меншому форматі, однак попередньо переконайтеся, що тексти добре видно й розмір шрифту відповідає встановленим для відповідної категорії учнівства нормам.
- Зважте, що на обкладинках тестових зошитів наведено інформацію, на зразок показаної на рисунку нижче.
Ви можете заклеїти цей блок самостійно розробленим «технічним блоком», що міститиме, наприклад:
- рядки для запису учнівством своїх прізвищ, імен і дати проходження тестування;
- рядки для ваших записів щодо результатів учня чи учениці.
Для прикладу:
- Тестові зошити є одноразовими, оскільки учнівство буде виконувати завдання безпосередньо в зошитах. Натомість книжки для читання й дослідницькі матеріали до дослідницьких завдань із природничо-наукової галузі можна використати кілька разів, тому потурбуйтеся, щоб учнівство, за змоги, не робило ніяких позначок у буклетах, які отримуватиме для роботи.
Для проведення тестування з математики потрібен один урок, натомість для проведення тестування із читання потрібно відвести три уроки (бажано в різні дні), оскільки робота з кожним окремим тестовим зошитом із читання потребує цілого уроку. Для проведення тестування з природничо-наукової галузі заплануйте два уроки, адже на виконання кожної частини тестових завдань передбачено 40 хвилин.
У визначений день / дні проведення діагностування організуйте роботу в класі, попередньо поінформувавши учнів і учениць про те, що тест, який вони виконуватимуть, – це не контрольна чи підсумкова робота, а інструмент, який допоможе побачити, над якими темами із математики або читання варто буде ретельніше попрацювати. Також зазначте, що результати цього тестування не буде враховано, наприклад, під час підсумкового оцінювання.
Після цього поясність учнівству загальний порядок роботи під час виконання тесту й дійте за наведеним далі алгоритмом залежно від того, тестування з математики чи читання ви плануєте проводити.
Для проведення тестування з математики потрібно:
- роздати учням і ученицям тестові зошити;
- дати дітям час на ознайомлення з інструкцією, яку подано на початку тестового зошита;
- відповісти (за потреби) на питання учнівства щодо того, як виконувати ті чи ті типи / різновиди завдань;
- відвести дітям 40 хв на виконання тестових завдань;
- зібрати тестові зошити після закінчення відведеного часу;
- подякувати учнівству за відповідальне ставлення до своєї роботи й поінформувати, коли і як вони дізнаються свої результати.
Для проведення тестування із читання потрібно:
- роздати учням і ученицям той варіант книжки для читання та відповідного тестового зошита, який ви обрали для конкретного уроку (варіант 1 «Як я стрибнув у воду», варіант 2 «Робот-фотограф» або варіант 3 «Твій новий велосипед»);
- дати дітям час на ознайомлення із інструкцією, яку подано на початку тестового зошита;
- відповісти (за потреби) на питання учнівства щодо того, як працювати із текстом в книжці для читання та як виконувати ті чи ті типи / різновиди завдань у тестовому зошиті;
(Зауважте, спочатку діти читають текст, який наведений у книжці для читання, а потім виконують тестові завдання, які наведені в тестовому зошиті. Діти можуть повернутися до тексту, наведеного в книжці для читання в будь-який момент).
- відвести дітям 40 хв для роботи над текстом і тестовими завданнями;
- зібрати тестові зошити й книжки для читання після закінчення відведеного часу;
- подякувати учнівству за відповідальне ставлення до своєї роботи й поінформувати, коли і як вони дізнаються свою результати.
Для проведення тестування із природничо-наукової галузі потрібно:
- роздати учням і ученицям ті діагностувальні матеріали, які ви обрали для конкретного уроку:
– або дослідницькі матеріали «Юні птахолюби з Вінниччини» разом із відповідними дослідницькими завданнями (частина І),
– або дослідницькі матеріали і завдання (частина ІІ).
- дати дітям час на ознайомлення із інструкцією, яку подано на початку тестового зошита;
- відповісти (за потреби) на питання учнівства щодо того, як працювати із дослідницькими матеріалами та як виконувати ті чи ті типи / різновиди завдань у тестових зошитах;
(Зауважте, що діагностувальні матеріали з природничо-наукової галузі складаються з 2-х частин. Частина І включає дослідницькі матеріали «Юні птахолюби з Вінниччини» і дослідницькі завдання (тестовий зошит) до них. Тому під час виконання частини І тестування з природничо-наукової галузі спочатку діти ознайомлюються з дослідницькими матеріалами, а потім виконують тести в зошиті із дослідницькими завданнями. Діти можуть повернутися до інформації, поданої в дослідницьких матеріалах, у будь-який момент.
Частина ІІ складається з одного зошита, який включає дослідницькі матеріали й завдання. Під час роботи з частиною ІІ діагностувальних матеріалів з природничо-наукової галузі діти відразу починають працювати в цьому тестовому зошиті).
- відвести дітям 40 хв як для частини І тестування (робота з дослідницькими матеріалами й тестовими завданнями до них) , так і для частини ІІ (дослідницькі матеріали й завдання);
- зібрати всі діагностувальні матеріали після закінчення відведеного часу;
- подякувати учнівству за відповідальне ставлення до своєї роботи й поінформувати, коли і як вони дізнаються свої результати.
Порада
- Коли учні / учениці виконуватимуть тест, ви можете надавати їм відповіді на питання, що стосуються того, як і де надавати відповіді, однак м’яко відмовляйте, коли учнівство просить пояснити зміст завдання або спосіб його виконання.
- Учні можуть виконувати завдання як з використанням ручки, так і з використанням олівця: усе залежить від практики, яку ви розвиваєте в школі.
- Збираючи тестові зошити, переконайтеся, що всі учні й учениці правильно зазначили на обкладинці свої дані, адже ця інформація для вас може бути важливою надалі, коли ви, наприклад, плануватимете індивідуальні консультації з учнями й ученицями щодо їхніх результатів.
Для перевірки відповідей, наданих учнями / ученицями в тестових зошитах, ви будете застосовувати дві процедури залежно від формату завдання.
Тип / різновид завдання | Завдання закритого типу множинного вибору (з вибором правильної відповіді) | Завдання відкритого типу з короткою відповіддю (зазвичай цифровою) | Завдання відкритого типу з короткою або розгорнутою відповіддю |
Процедура перевірки | Призначення бала | Призначення бала | Призначення коду (кодування) |
Переведення коду в бал |
Як бачимо, відповіді на завдання відкритого типу (з наданням короткої або розгорнутої письмової відповіді) перевіряємо за спеціальною процедурою – кодуванням.
Кодування – це перевірка відкритих відповідей учнів / учениць через присвоєння цим відповідям спеціальних кодів. Надалі інформація, отримана з кодів, слугує основою для оцінювання результатів у балах. Під час кодування відповідей поняття «правильна» чи «неправильна» відповідь не застосовні. Натомість кожній відповіді, наданій учнем чи ученицею, присвоюється певний код, що відносить цю відповідь до однієї з таких категорій: «Відповідь зараховано повністю», «Відповідь зараховано частково», «Відповідь не зараховано». Вибір коду залежить від того, якою мірою у відповіді учнем / ученицею продемонстровано здатність виконати конкретні дії, визначені в тестовому завданні.
Докладніше принципи і правила перевірки, зокрема кодування, відповідей описані в інструкціях для кодування з математики та читання. Ознайомтеся з електронними версіями цих інструкцій за посиланнями, наведеними нижче.
- Інструкція для кодування відповідей з математики
- Інструкція для кодування відповідей із читання
- Інструкція для кодування відповідей із природничо-наукової галузі
Завантажте необхідну вам інструкцію та роздрукуйте її. Ретельно опрацюйте рекомендації щодо перевірки (кодування) перш ніж безпосередньо почати роботу з тестовими зошитами учнівства.
Порада
Роздруковані інструкції з кодування зберігайте, адже в них ви можете робити позначки й примітки, які можуть бути вам корисні пізніше, коли ви будете проводити діагностування в інших класах або в інші роки.
Складіть зібрані після проведення діагностування тестові зошити учнівства в зручному для вас порядку (наприклад, в алфавітному).
Послідовно почніть перевіряти (кодувати) відповіді на завдання в тестових зошитах, із якими працювало учнівство, керуйтеся при цьому правилами, визначеними відповідно в інструкції для кодування з математики, читання або природничо-наукової галузі.
Під час роботи в тестових зошитах використовуйте «Поле вчителя / вчительки», відмежоване справа, для позначення балів і кодів, а також для запису власних приміток, які, можливо, вам знадобляться в подальшій комунікації з учнями / ученицями щодо їхніх результатів.
Порада
Під час перевірки (кодування) ви можете по-різному організувати свою роботу. Наприклад, ви можете послідовно перевіряти відповіді на всі завдання в тестовому зошиті конкретного учня чи конкретної учениці або спочатку можете призначити бали за відповіді на закриті тестові завдання, а потім – коди за відповіді на відкриті тестові завдання. За обох підходів головне – чітко дотримуватися приписів відповідної інструкції для кодування, адже саме дотримання цих приписів забезпечує об’єктивність і уніфікованість результатів.
Після перевірки всіх зошитів, тобто призначення балів за відповіді учнів / учениць на закриті завдання та призначення кодів (кодування) за відповіді на відкриті завдання, вам необхідно перевести коди, які ви призначили за відкриті відповіді, у бали.
Присвоєний кожній такій відповіді код потрібно перевести в бальну шкалу 0-2 відповідно до таких правил:
Бал | Призначаємо відповідям із такими кодами |
2 | 21, 22, 23 й далі (категорія «Відповідь зараховано повністю») |
1 | 11, 12, 13 і далі (категорія «Відповідь зараховано частково») |
0 | 01, 02, 03 й далі (категорія «Відповідь не зараховано») |
98, 99 (категорія «Відповіді немає» або «Відповідь нерелевантна») |
Відповідні бали за кожну закодовану відповідь проставте в «Полі вчителя / вчительки» навпроти відповідного завдання.
Зауважте, що в цьому полі у вас уже проставлені бали за відповіді на завдання закритої форми (з вибором відповіді), а також за відповіді на завдання відкритої форми з короткою формою.
На завершення цієї процедури в «Полі вчителя / вчительки» в кожному тестовому зошиті навпроти кожного завдання у вас мають бути проставлені бали – 0, 1 або 2.
Підрахуйте в кожному тестовому зошиті суму балів, що проставлені вами в «Полі вчителя / вчительки». Зазначте цей кількісний показник на обкладинці кожного тестового зошита в «технічному блоці», який ви, можливо, підготували, або на видному місці.
Заувага!
У діагностувальному інструменті співвіднесення кодів, призначених за відповіді на відкриті завдання, та балів – проста процедура, однак у межах ЗЗМЯПО на етапі переведення кодів у тестові бали застосовуються складні моделі, які враховують те, які саме відповіді надавало учнівство, наскільки частотним був той чи той код тощо.
Завантажте за поданим нижче посиланням ексель-форму для внесення балів учнівства й уважно ознайомтеся з нею.
ЕКСЕЛЬ-ФОРМА ДЛЯ ВНЕСЕННЯ БАЛІВ УЧНІВСТВА
Форма для внесення балів і визначення результатів
Ця форма містить такі аркуші:
- «Інструкція», де коротко описано, як працювати з наступними аркушами форми;
- «Читання_Як я стрибнув у воду», де запропоновано таблицю, до якої необхідно внести індивідуальні результати учнівства за виконання тесту до художнього тексту «Як я вперше стрибнув у воду»;
- «Читання_Робот-фотограф», де запропоновано таблицю, до якої необхідно внести індивідуальні результати учнівства за виконання тесту до науково-пізнавального тексту «Робот-фотограф»;
- «Читання_Твій новий велосипед», де запропоновано таблицю, до якої необхідно внести індивідуальні результати учнівства за виконання тесту до рекламного медіатексту «Твій новий велосипед»;
- «Математика», де запропоновано таблицю, до якої необхідно внести індивідуальні результати учнівства за виконання тесту з математики;
- «ПНК_Юні птахолюби з Вінниччини», де запропоновано таблицю, до якої необхідно внести індивідуальні результати учнівства за виконання тестової частини І;
- «ПНК_матеріали й завдання», де запропоновано таблицю, до якої необхідно внести індивідуальні результати учнівства за виконання тестової частини ІІ.
У таблицях на аркушах 2-7 вам потрібно заповнювати лише дві колонки: B та C.
У колонку B внесіть прізвища та імена учнів / учениць, які виконували відповідний тест. Для цього можете скористатися списком зі свого електронного журналу, скопіювавши його звідти й уставивши в таблицю.
У колонку С внесіть загальний бал кожного учня / кожної учениці, який ви зазначили на обкладинці тестових зошитів відповідних учнів / учениць. Зауважте, що якщо в цю колонку ви випадково внесете помилкове число, яке виходить за діапазон допустимих значень, то вам випаде повідомлення про помилку.
Після заповнення колонки С загальні бали учнів / учениць вашого класу буде автоматично переведено в оцінки за шкалою 1-12 балів. Ці оцінки з’являться в колонці D.
Заувага
Зміст оцінок у колонці D у 12-бальній шкалі не відповідає поточній практиці оцінювання в початковій школі. Цю шкалу використано швидше як достатньо показову щодо того, наскільки різниться успішність вашого учнівства і хто з учнів та учениць потребує вашої посиленої уваги, а з ким роботу можна продовжувати у звичному режимі, однак з урахуванням даних діагностування.
Після внесення результатів усіх учнів / учениць ви побачите внизу таблиці автоматично виведену інформацію про середній рівень успішності учнівства вашого класу за підсумками виконання відповідного тесту. Це може бути передбазовий, базовий, середній або високий рівень.
Отримавши відповідну інформацію, ознайомтеся з інформацією, яку наведено збоку та внизу таблиці результатів.
Збоку таблиці ви знайдете опис того, як у межах ЗЗМЯПО інтерпретують читацьку, математичну та природничо-наукову компетентність, а під таблицею — описи базового й високого рівнів успішності для читання й математики, а також базового, середнього й високого рівнів для природничо-наукової галузі, визначених у чотирирівневій шкалі результатів ЗЗМЯПО.
Заувага
Результати успішності вашого класу, отримані за підсумками тестування з використанням пропонованого діагностувального інструменту, не можна безпосередньо «накладати» на шкалу рівнів сформованості математичної, читацької чи природничо-наукової компетентностей, прийняту в межах ЗЗМЯПО. Однак загальний результат вашого класу варто проаналізувати крізь призму описів цих рівнів успішності, щоб зробити певні висновки й вибудувати подальшу роботу з учнівством відповідно до його результатів.
Після отримання результатів ознайомтеся з методичними рекомендаціями щодо формування математичної та читацької компетентностей учнівства, перейшовши за поданими посиланнями. Методичні рекомендації щодо формування природничо-наукової компетентності будуть оприлюднені найближчим часом.
- Рекомендації щодо формування математичної компетентності
- Рекомендації щодо формування читацької компетентності
Ці рекомендації розробили фахівці й фахівчині Українського центру, зважаючи на результати другого циклу ЗЗМЯПО. У цих матеріалах ви знайдете:
- більше інформації про сутність математичної та читацької компетентностей,
- описи конкретних практик посилення успішності учнівства в галузі математики та читання,
- зразки завдань, які можна використовувати на уроках і в позаурочній діяльності, наприклад на заняттях із надолуження освітніх втрат,
- посилання на додаткові корисні навчальні ресурси та ін.
Опрацювавши ці матеріали, розробіть власну стратегію роботи зі своїм учнівством, яка сприятиме подоланню освітніх втрат, які ви, можливо, виявите, або посиленню спроможності вашого учнівства, якщо результати вашого класу виявилися не критичними.
Бажаємо успіхів!