Моніторинг якості освіти визначено ст. 48 Закону України «Про освіту» одним з основних заходів, спрямованих на відстеження тенденцій у розвитку якості освіти в країні й встановлення відповідності фактичних результатів освітньої діяльності її заявленим цілям, а також оцінювання ступеня, напряму й причин відхилень від цілей.
Згідно з Програмою моніторингу, затвердженою наказом МОН України 2023 року, загальнодержавний зовнішній моніторинг якості початкової освіти (ЗЗМЯПО) має проводитися раз на три роки. Об’єкт загальнодержавного моніторингу – мовно-літературна (читання), математична й природнича освітні галузі на рівні початкової освіти закладів загальної середньої освіти.
Предметом загальнодержавного моніторингу є рівень сформованості читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей випускників початкової школи в умовах реалізації Концепції Нової української школи, а також рівень впливу психолого-педагогічних і соціально-економічних чинників на ці результати.
Основними учасниками загальнодержавного моніторингу є здобувачі початкової освіти – учні 4-х класів (випускники) початкової школи закладів загальної середньої освіти та педагогічні працівники – вчителі початкової школи.
Моніторинг не передбачає оцінювання окремих закладів загальної середньої освіти, а дає можливість лише загалом оцінити якість початкової освіти в Україні, визначити ключові проблеми й підготувати рекомендації для ухвалення управлінських рішень.
На сьогодні проведено три цикли моніторингу.
Перший цикл моніторингу (2018 рік) дав змогу оцінити рівень сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи, які навчалися за Державним стандартом початкової освіти 2011 року, а також проаналізувати вплив соціально-економічних, психологічних та інших чинників на їхні навчальні досягнення. Його результати можуть надалі стати підґрунтям для відстеження змін у якості початкової освіти в умовах реалізації Концепції Нової української школи (НУШ).
Другий цикл моніторинг (2021 рік) оприявнив зміни в навчальних досягненнях четвертокласників з математики й читання, порівняно з показниками 2018 року, зумовлені карантинними обмеженнями та запровадженням дистанційного навчання в період пандемії COVID-19.
Третій цикл моніторингу (2024 рік) уперше охопив усі три ключові освітні галузі — читання, математику й природничо-наукові дисципліни (курс «Я досліджую світ»). Отримані результати, у зіставленні з результатами попередніх циклів, дали змогу простежити динаміку навчальних досягнень четвертокласників із математики й читання, зумовлену навчанням в умовах повномасштабного воєнного вторгнення. Також уперше було визначено рівень сформованості природничо-наукової компетентності, показники якого стануть відправною точкою для порівняльного аналізу її змін у подальших циклах дослідження.
Наступні цикли ЗЗМЯПО заплановано на 2027 та 2030 роки.