У 2016 році в Україні було розпочато підготовку до проведення першого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи» (ЗЗМЯПО). У 2018 році було проведено основний етап першого циклу, а у 2021 році – другого циклу дослідження. Наступні цикли планується проводити кожні два роки (зокрема у 2023 та 2025 роках).
Важливість цього дослідження складно переоцінити, зважаючи на те, що саме ним, можна сказати, покладено початок формуванню в нашій країні цілісної системи моніторингу якості освіти на різних рівнях, яка поступово охопить базову й повну загальну середню освіту, а далі й вищу. Необхідність формування цієї системи зумовлена кардинальними змінами, що відбуваються як на рівні загальної середньої освіти у зв’язку з утіленням у життя Концепції «Нова українська школа», так і на рівнях професійної (професійно-технічної) та вищої освіти, де теж відбуваються трансформаційні процеси, пов’язані з реалізацією на практиці положень законів «Про освіту» та «Про вищу освіту».
Метою моніторингу, з одного боку, є отримання об’єктивних даних про поточний стан сформованості ключових (читацької та математичної) компетентностей випускників початкової школи, а з іншого, – простеження змін, що відбуватимуться в якості початкової освіти в процесі впровадження в країні концепції Нової української школи.
Підготовкою моніторингу займалися кілька установ, а саме Український центр оцінювання якості освіти (основний виконавець), Національна академія педагогічних науки України, Державна установа «Інститут освітньої аналітики», Благодійний фонд «Інститут розвитку освіти». Крім того, до проєкту долучилися міжнародні експерти й десятки вітчизняних фахівців – науковців, методистів, викладачів, учителів із цілої низки провідних закладів загальної середньої та вищої освіти. Ці фахівці ввійшли до складу робочої групи з розроблення концепції, програмних документів й підготовки тестових матеріалів для моніторингу.
У 2016-2017 роках робочою групою було підготовлено засадничі документи дослідження (концепцію, програму дослідження, специфікації тестів та анкет) та розроблено відповідно до них тестовий інструментарій, що був ретельно опрацьований експертами й пройшов пілотування на репрезентативних вибірках учнів 4-5 класів (майже 6 000 учнів із понад 100 закладів освіти) навесні та восени 2017 року.
Основний етап першого циклу моніторингу було успішно проведено у 2018 році. Тоді результати тестувань та анкетувань близько 10 000 четвертокласників з усієї країни дали змогу визначити рівень сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи, які вчилися за старим Державним стандартом початкової освіти й старими навчальними програмами. Своєю чергою, дані анкетувань були використані для з’ясування залежності результатів навчання в початковій школі від соціально-економічних, психологічних та інших факторів. Результати цього циклу моніторингу викладено у 5-томному звіті.
Основний етап другого циклу моніторингу мав відбутися у 2020 році, однак у зв’язку із поширенням коронавірусної інфекції та запровадженням у країні жорсткого карантину реалізувати його проведення вдалося лише через рік – навесні 2021 року. Учасниками другого циклу моніторингу стали близько 8 000 українських четвертокласників, а також їхні вчителі.
Дані, зібрані в ході цього циклу дослідження дали змогу не лише зробити об’єктивні висновки щодо рівнів сформованості в учнів читацької та математичної компетентностей, а й визначити тенденцію в навчальних досягненнях четвертокласників, що означилася за три роки (між 2018 та 2021 роками). Важливо відзначити, що цим циклом було охоплено останніх випускників початкової школи, які ще навчалися за Державним стандартом початкової освіти 2011 року та відповідних до нього навчальних програм і навчальних матеріалів. Таким чином, наступний цикл дослідження вже дасть інформацію про здобувачів початкової освіти, які навчалися в Новій українській школі.
Нововведенням моніторингу 2021 року стало дослідження актуальних питань, пов’язаних із реалізацією в молодшій школі дистанційного навчання та його впливом на якість освітнього процесу. Для з’ясування цих питань у межах другого циклу ЗЗМЯПО було проведено додаткове анкетування учасників під назвою «Дистанційне навчання в умовах пандемії COVID-19».
Результати, отримані за підсумками ЗЗМЯПО-2021 викладені у Звіті, що складається із двох частини:
- Частина І «Що знають і вміють випускники початкової школи та як змінилася ситуація за три роки»
- Частина ІІ «Передумови й результати навчання».
Крім того, з основними висновками та результатами дослідження можна ознайомитися в узагальнених варіантах звітів (Частина І, Частина ІІ).