Прийняття будь-яких управлінських рішень у галузі освіти має відбуватися на основі аналізу якісних, достовірних та актуальних даних. Одним із надійних джерел такої інформації на рівні початкової освіти, безперечно, є дані, зібрані за підсумками другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти», основний етап якого було проведено навесні 2021 року (ЗЗМЯПО). Результати цього моніторингу узагальнено у звіті, що складається з двох частин:
- Частина І. «Що знають і вміють випускники початкової школи та як змінилася ситуація за три роки»,
- Частина ІІ. «Передумови й результати навчання».
Викладені у звіті висновки дають відповіді на питання про те, що саме знають і вміють українські четвертокласники в галузі читання та математики, як змінилася успішність випускників початкової школи за три роки (між першим та другим циклами моніторингу, тобто між 2018 та 2021 роками) та як на учнівські навчальні досягнення впливають ті чи ті фактори різної природи, зокрема інституційні, економічні, соціокультурні, методико-педагогічні тощо. Разом із тим висновки, викладені у звіті, є лише своєрідною «верхівкою айсберга», яка вказує на наявність значної «підводної частини» – тих питань і «болючих точок», вивчення яких потребує більш глибокого аналізу й узагальнення.
Задля того, аби результати другого циклу ЗЗМЯПО були використані з максимальною ефективністю, на сайті Українського центру в рубриці «Моніторингові дослідження. Початкова освіта. Звіти/дані» розміщено знеособлені дані, зібрані в ході проведення моніторингу 2021 року. Дані містять результати анкетувань учасників дослідження (учнів і їхніх учителів) та оцінки, які учні отримали за виконання тестів. Ця інформація дасть змогу усім зацікавленим суб’єктам, у першу чергу освітнім аналітикам та експертам, вивчити цікаві для них питання, спираючись на надійне джерело інформації.