Вступні випробування 2025 року

ЗНО-2020: перші підсумки й результати

29 липня в Міністерстві освіти і науки України відбувся пресбрифінг за участі т.в.о. Міністра Сергія Шкарлета, заступників Міністра Андрія Вітренка та Ігоря Гарбарука, виконувача обов’язків директора Українського центру оцінювання якості освіти Валерія Бойка та гендиректора директорату вищої освіти та освіти дорослих Олега Шарова щодо попередніх результатів ЗНО 2020.

Для участі в основній сесії зовнішнього незалежного оцінювання 2020 року зареєстровано 379 493 особи, для яких створено 82 890 аудиторій у 5 185 пунктах тестування. Кількість працівників, залучених до роботи в пунктах тестування, становить 217 660 осіб.

Цьогоріч зареєстровані учасники вибрали 1 227 154 тестування. Традиційно найпопулярнішими навчальними предметами є українська мова і література (369 767 зареєстрованих), історія України (264 081 зареєстрований), математика (186 204 зареєстрованих). З огляду на особливість Умов прийому до закладів вищої освіти значна кількість учасників вибирала також географію (130 957 зареєстрованих), англійську мову (117 780 зареєстрованих) та біологію (113 944 зареєстрованих). Менше зареєстрованих з фізики (28 124 осіб), хімії (14 125 осіб), іспанської, німецької, французької мов (2 807 осіб).

Участь у тестуванні з:

  • математики взяли 81,8 % від загальної кількості зареєстрованих;
  • української мови і літератури – 74,4 % від загальної кількості зареєстрованих;
  • фізики – 79,3 % від загальної кількості зареєстрованих;
  • іспанської, німецької та французької мов – 81,2 % від загальної кількості зареєстрованих;
  • історії України – 67,7 % від загальної кількості зареєстрованих;
  • англійської мови – 89,4 % від загальної кількості зареєстрованих;
  • біології – 65,4 % від загальної кількості зареєстрованих;
  • географії – 70,9 % від загальної кількості зареєстрованих;
  • хімії – 77,1 % від загальної кількості зареєстрованих.

Загальна кількість проведених тестувань становить 913 995, тобто 74,5 % від запланованої кількості тестувань.

Як і кожного року серед учасників були ті, які приходили до пунктів тестування без одного з обов’язкових документів, наприклад, на тестуванні з української мови і літератури таких порушень було 143. Загалом не допущено до пунктів проведення ЗНО через брак одного з обов’язкових документів – 393.

На жаль, були учасники, які порушували процедури тестування, так, на тестуванні з української мови і літератури 14 осіб було вилучено з пунктів тестування за порушення процедури. Загалом виявлених порушень процедури проходження тестування учасниками – 268.

Відповідно до цьогорічних протиепідемічних вимог учасників із підвищеною температурою та/або деякими ознаками гострих респіраторних захворювань (ГРЗ) не допускали до пунктів тестування. Так, на тестуванні з української мови і літератури таких учасників було 52. Загалом не допущено до пунктів проведення ЗНО через виявлення ознак ГРЗ – 127 осіб. Усі вони мали можливість зареєструватися для участі в додатковій сесії тестування.

Визначення порогових балів з математики й фізики відбулося 16 липня, з української мови і літератури, історії України, біології та іноземних мов – 23 липня, з географії та хімії – 28 липня. Засідання комісій транслювалися на ютуб-каналі Українського центру оцінювання якості освіти.

Поріг «склав/не склав» – це мінімальна кількість (сума) тестових балів, яку може набрати учасник/учасниця за виконання завдань сертифікаційної роботи з певного предмета аби отримати оцінку за шкалою 100–200 балів і мати можливість брати участь у конкурсному відборі до закладів вищої освіти.

Значення порогових балів і частки осіб, які їх подолали, з кожного предмета наведено нижче в таблиці (для порівняння зазначено й відповідні показники 2019 року).

ЗНО–2019 / ЗНО–2020: порогові бали

Предмет тестування Пороговий бал і частка осіб, які його подолали
2019 рік 2020 рік
бал % осіб бал % осіб
1 Українська мова і література 23 84,0 % 22 91,7 %
2 Математика 11 81,5 % 9 87,3 %
3 Історія України 27 84,0 % 25 86,8 %
4 Англійська мова 19 87,3 % 17 92,6 %
5 Німецька мова 19 87,7 % 17 88,6 %
6 Французька мова 19 79,4 % 17 92,3 %
7 Іспанська мова 19 83,3 % 17 88,7 %
8 Географія 26 89,6 % 24 94,4 %
9 Біологія 23 91,0 % 22 94,5 %
10 Фізика 13 85,0 % 12 92,3 %
11 Хімія 16 86,0 % 13 89,9 %

Варто зазначити, що станом на сьогодні (до остаточного розгляду Українським центром оцінювання якості освіти апеляційних заяв учасників тестування) маємо учасників/учасниць, які набрали максимально можливі тестові бали з певного предмета (правильно виконали всі завдання предметного тесту) та отримали оцінку 200 балів (за шкалою 100–200).

Кількість учасників/учасниць, які набрали максимальний тестовий бал і отримали оцінку 200 балів наведено нижче в таблиці (для порівняння зазначено кількість таких осіб у 2019 році).

ЗНО–2019 / ЗНО–2020: 200-бальники

Предмет тестування Кількість осіб, які набрали максимальний тестовий бал і отримали оцінку 200 балів
2019 рік 2020 рік
1 Українська мова і література 17 8
2 Математика 98 142
3 Історія України 13 49
4 Англійська мова 36 84
5 Німецька мова 1 3
6 Французька мова 1
7 Іспанська мова 1
8 Географія 1 3
9 Біологія 26 44
10 Фізика 4 64
11 Хімія 77 49
Усього 274 447

Запропоновані для зовнішнього незалежного оцінювання предметні тести є надійним інструментом вимірювання з дуже хорошими (>0,85) та відмінними (>0,90) показниками коефіцієнта Альфи Кронбаха, що відображають високий ступінь точності вимірювання, об’єктивність отриманих результатів оцінювання, а також стійкість отриманих результатів стосовно впливу сторонніх випадкових факторів, які не є об’єктами вимірювання.

Переважна більшість тестів виявилися оптимальними за рівнем складності (P-value: 40 – 59 %). Традиційно складним є тест з фізики (P-value: 21 – 39 %).

Завдання, уключені до предметних тестів, мають хорошу (інтервал значень показника D-index: 31 – 40 %) та дуже хорошу (інтервал значень показника
D-index: 41 – 100 %) дискримінативну здатність розділяти учасників тестування з різним рівнем підготовки (навчальних досягнень). Таку здатність підтверджують і високі показники кореляції тестових завдань (інтервал значень показника Rit: >0,25 – 1).

Показник стандартної похибки вимірювання в усіх предметних тестах є значно нижчим загальноприйнятого в Класичній теорії тестів референсного значення.

Як і кожного року, у 2020 році Український центр проводить додаткову сесію тестування. Результати додаткової сесії ЗНО буде розміщено на персональних сторінках учасників до 14 серпня.

Загальні висновки щодо особливостей проведення зовнішнього незалежного оцінювання в поточному році:

  • Ми успішно провели основну сесію зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році, жодних масових проблем чи порушень протягом підготовки й проведення тестувань не було.

Саме на період карантину припало чимало підготовчих процесів:

  • переклад тестів мовами національних меншин (російською, польською, румунською, молдовською та угорською);
  • створення та тиражування звукових документів для виконання завдань частини «Розуміння мови на слух (аудіювання)» тестів з англійської, іспанської, німецької та французької мов;
  • підготовка макетів тестових зошитів, бланків відповідей, інформаційних бюлетенів, друк і пакування матеріалів тестування;
  • навчання й інструктаж персоналу, залученого до проведення зовнішнього незалежного оцінювання, формування мережі пунктів тестування.

 

  • Вимоги безпеки, регламентовані постановою Головного державного санітарного лікаря України, виконано в повному обсязі.

Усі пункти проведення зовнішнього незалежного оцінювання забезпечено медичними масками, термометрами, антисептиками, дезінфікуючими засобами та захистом для медиків.

Варто зазначити, що статистичні дані не підтверджують жодних негативних змін рівня захворюваності під час проведення основної сесії ЗНО. Цього ми досягли завдяки спільним зусиллям усіх долучених. Ми вдячні співробітникам Міністерства охорони здоров’я України, Держспоживслужби України, Міністерства освіти і науки України, Групі Нафтогаз України, ЮНІСЕФ, Посольству Швейцарії в Україні, Українського та регіональних центрів оцінювання якості освіти, керівникам закладів освіти, обласних і Київського міського департаментів освіти, керівникам місцевих органів управління освітою.

  • Одним зі значних викликів цьогоріч були доволі складні погодні умови – повені на заході України, екстремальний температурний режим на сході й півдні України.

Завдяки злагодженим діям Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської, Чернівецької обласних державних адміністрацій майже всі учасники змогли вчасно й безпечно дістатися до пунктів тестування попри повені, ті ж дев’ять учасників, які не змогли цього зробити, братимуть участь у додатковій сесії тестування. На сьогодні, на жаль, у переважній більшості закладів освіти немає приладів для кондиціонування повітря, але керівники закладів освіти намагалися зробити все можливе, щоб полегшити перебування учасників у пунктах тестування – вони забезпечували затінення вікон, вибирали аудиторії не на сонячній стороні будівлі.

  • Скасування обов’язкової державної підсумкової атестації вплинуло на деяке зменшення кількості учасників зовнішнього незалежного оцінювання.

Найменша у відсотковому розрізі кількість учасників брала участь у тестуванні з біології: прийшли 65,4 % осіб від зареєстрованих.

  • Сертифікаційні роботи, використані під час проведення зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році, виявилися якісним інструментом для об’єктивного оцінювання знань, умінь і навичок учасників тестування, їх диференціації за рівнем підготовки.

Завдяки цьому створено передумови й дієве підґрунтя для проведення вступної кампанії до закладів вищої освіти на перший (бакалаврський) рівень вищої освіти.

Подiлитися новиною: