Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань завершення 2019/2020 навчального року», який 22 червня підписав Президент, випускників закладів освіти у 2020 році звільнено від обов’язкового проходження державної підсумкової атестації у формі ЗНО.
Сьогодні учасники ЗНО та їхні батьки занепокоєні тим, що такий крок спричинить зміни в обсягах популяції учасників тестування, а це, своєю чергою, може вплинути на результати тих, хто збирається проходити ЗНО.
Відтак зауважуємо, що процедура визначення рейтингових балів учасників ЗНО дає змогу чиннику зміни обсягу популяції учасників тестування не позначатися на результатах тієї частки учасників, які проходитимуть тестування для вступу до закладів вищої освіти.
Чинна наразі процедура визначення результатів відбувається за певним алгоритмом, який складається з таких основних етапів:
- експертні комісії усіх регіональних центрів оцінювання якості освіти колегіально встановлюють порогові бали із предметів тестування;
- відсікають учасників, які не набрали прохідного бала;
- визначають результати учасників, які залишилися, шляхом урахування відсотка набраних кожним учасником тестових балів, а також рейтингового місця кожного з учасників.
За такої процедури особливого значення набуває прохідний бал. Для його визначення члени експертних комісій ураховують як статистику завдань (який відсоток учасників виконав те чи те завдання), так і їх змістові характеристики (чи має те чи те завдання виконати навіть мінімально підготовлений учасник відповідно до вимог Державного стандарту). Саме тут є можливість дещо нівелювати вплив чинника зміни обсягів популяції учасників тестування у 2020 році. Із цією метою Український центр оцінювання якості освіти поінформує членів експертних груп щодо важливості враховувати під час визначення порогових балів із предметів специфіки цьогорічної популяції учасників тестування з метою уникнути ризиків зниження їхніх рейтингових балів за підсумками ЗНО.
Наголошуємо, що загалом чинник зміни обсягів популяції цьогорічних учасників тестування не має суттєво вплинути на рейтингові бали учасників, адже насправді частина тих, хто проходитиме ЗНО для вступу до закладів вищої освіти, не змінилася, тобто в рейтингу вони як змагалися, так і змагатимуться лише одне з одним. Для унаочнення можна навести таку аналогію. Уявімо книжковий магазин, де є три черги: в одній стоять особи, які хочуть придбати книги (випускники минулих років), в іншій – ті, хто хоче придбати календарі (випускники, які проходять лише ДПА), а у третій – охочі придбати і книги, і календарі (випускники, які проходять і ДПА, і ЗНО). Якщо всі покупці, які планували придбати лише календарі, підуть, то порядок черговості тих, хто планує придбати книги, не зміниться.
Водночас певні труднощі можуть виникнути під час порівняння результатів цьогорічних тестувань і минулого років. Тож ми використали минулорічні результати і змоделювали нинішню ситуацію. За деякого зменшення порогового бала ми змогли отримати такі таблиці переведення тестових балів у шкальовані, які дадуть змогу не дискримінувати цьогорічних учасників ЗНО порівняно з минулорічними.
Отже, побоювання учасників цьогорічного тестування щодо можливого негативного впливу на їхні рейтингові бали ЗНО перебільшене. Український центр оцінювання якості освіти доклав максимальних зусиль, щоб мінімізувати можливі ризики. Переконані, що кожен учасник отримає саме той бал, що відповідає зусиллям, яких він доклав, аби опанувати навчальні предмети протягом років свідомого навчання.