Початкова школа: результати ЗЗМЯПО та пілотної ДПА

Протягом грудня фахівці Українського центру оцінювання якості освіти проводитимуть очні та онлайн-зустрічі з освітянами в регіонах.

На цих заходах буде представлено результати основного етапу третього циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти (ЗЗМЯПО), а також підсумки пілотування нової моделі державної підсумкової атестації (ДПА) учнів 4 класу.

Навесні цього року було опубліковано Частину І звіту за результатами третього циклу ЗЗМЯПО, основний етап якого проведено навесні 2024 року. У ній представлено основні результати моніторингу. Проте робота над аналізом даних тривала. Протягом наступних місяців фахівці здійснили поглиблений аналіз і підготували Частину ІІ звіту, присвячену чинникам, що впливають на якість початкової освіти.

Частина І містить результати аналізу чинників освітнього та позаосвітнього середовища, що впливають на навчальні досягнення учнівства початкової школи, а також дані про професійну діяльність, умови праці та благополуччя вчительства.

Матеріали Частини ІІ узагальнюють результати анкетувань учнівства та вчительства і демонструють, як соціально-економічні, культурні, психологічні та шкільні чинники пов’язані з успішністю дітей. Окремі розділи присвячено характеристиці освітнього середовища, ставленню учнівства до навчання за галузями, використанню цифрових технологій, емоційному благополуччю, педагогічним підходам, умовам праці та часовим ресурсам учительства, питанням рівності й доступу до якісних освітніх можливостей, а також впровадженню реформи НУШ у практику початкової освіти. Поєднання даних анкетувань із результатами тестування дає комплексне уявлення про чинники, що впливають на якість початкової освіти в Україні. Ця інформація буде корисною для освітян, управлінців, аналітиків, дослідників і експертів з освітньої політики, а також для всіх, хто цікавиться розвитком української освіти.

Крім того, фахівці й фахівчині УЦОЯО підготували знеособлені масиви даних ЗЗМЯПО-2024. Вони відкриті для використання та дають змогу дослідникам і аналітикам реалізовувати власні дослідницькі запити, проводити повторний аналіз і перевіряти гіпотези, спираючись на первинні дані моніторингу.

Ще одним важливим результатом роботи стали Методичні рекомендації для вчительства початкової школи. Вони узагальнюють типові труднощі, з якими стикаються випускники початкової школи в читанні, математиці та інтегрованому курсі «Я досліджую світ», і пропонують конкретні стратегії, поради та приклади завдань для розвитку ключових компетентностей. Крім того, у виданні подано аналіз чинних підручників щодо представленості в них завдань, спрямованих на ті аспекти компетентностей, де в учнівства виявлено найбільші складнощі. Ці матеріали можуть стати у пригоді вчительству, фахівцям післядипломної педагогічної освіти та авторам навчальних матеріалів.

Нагадаємо також, що для вчительства, яке прагне не лише ознайомитися з результатами моніторингу, а й оцінити рівень навчальних досягнень своїх класів, УЦОЯО пропонує діагностувальний інструмент. Створений на основі тестових добірок ЗЗМЯПО, він дає змогу визначити рівень сформованості математичної, читацької та природничо-наукової компетентностей учнівства 4–5 класів, а також виявити можливі освітні прогалини. Окрім цього, інструмент містить інструкції та рекомендації щодо оцінювання відкритих завдань, що сприяє прийняттю зважених педагогічних рішень на основі даних.

Попри те, що ЗЗМЯПО надає багато важливої інформації про стан початкової освіти, воно не може відповісти на всі запитання, які хвилюють учительство, батьків і саме учнівство. Частину цих питань покликана охопити державна підсумкова атестація. Саме тому з 2024 року УЦОЯО поступово впроваджує нову модель ДПА для здобувачів початкової освіти.

У  2024 та 2025 роках відповідно до реалізації Стратегії розвитку освітніх оцінювань у сфері загальної середньої освіти в Україні до 2030 року для осіб, які завершували здобуття початкової освіти, було проведено пілотну ДПА у формі зовнішнього незалежного оцінювання. У кожному її етапі брали участь до 2000 дітей. 

Метою пілотування ДПА у 2024 році відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 24.01.2024 № 82 було напрацювання моделі ДПА, визначення ключових результатів, якими мають володіти здобувачі початкової освіти на різних рівнях навчальних досягнень згідно з очікуваними результатами Державного стандарту початкової освіти, та апробація тестових інструментів оцінювання, зокрема тестових завдань із математичної та мовно-літературної освітніх галузей, і супровідних процедур.

У результаті пілоту ДПА – 2024 визначено, що сформованість значної частини визначених умінь у здобувачів освіти доцільно перевіряти за допомогою закритих інструментів оцінювання, використовуючи стандартну процедуру тестування, водночас сформованість іншої частини умінь можна перевірити виключно за допомогою організації оцінювання мовленнєвої та комунікативної компетентностей і  математичного дослідження. 

Отже, пілотування процедури ДПА у 2025 році відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 04.02.2025 № 149 передбачало апробацію вдосконаленого інструмента оцінювання, зокрема:

1) організацію усної взаємодії для оцінювання комунікативної та мовленнєвої компетентностей;

2) виконання дослідницьких завдань із математики;

3) виконання удосконалених та нових (спрямованих на перевірку інших умінь) тестових завдань атестаційних робіт із математики, української мови та читанн.

Результати проведення пілотування ДПА у 2025 році буде подано у відповідному звіті. Проведення розширеного пілотування процедури ДПА у формі зовнішнього незалежного оцінювання випускників початкової школи (із залученням 10 000 осіб) із застосуванням спеціальної освітньої платформи за умови готовності нормативно-правової бази та можливостей безпекової ситуації в країні заплановано на 2026 рік.

Подiлитися новиною: