Фахівці Українського центру оцінювання якості освіти підготували переклад чергового мінізвіту за результатами PISA-2015 на тему «Як змінювалося почуття приналежності учнівства до закладу освіти з часом?».
Почуття приналежності до закладу освіти, згідно з даними досліджень ОЕСР, безпосередньо впливає на те, як учнівство сприймає навчання, наскільки воно мотивоване та чи готове до взаємодії з однокласниками й учителями. Іншими словами, йдеться про те, чи відчуває себе підліток частиною шкільної спільноти, чи має друзів і чи комфортно почувається в класі.
Дані PISA свідчать, що протягом останнього десятиліття в багатьох країнах почуття залученості до шкільного життя суттєво послабшало. Усе більше учнів і учениць повідомляють про самотність, ізольованість і втрату зв’язку з однолітками. Дослідники зазначають, що головною причиною цього є не міграційні процеси чи соціальні потрясіння, а зростання цифровізації та скорочення живого спілкування.
Ця тема особливо актуальна для української системи освіти, де через війну багато підлітків втратили звичне для них навчальне середовище, змінили школи або тривалий час навчалися дистанційно чи за кордоном. Досвід країн-учасниць PISA та зафіксовані в них зміни в рівні почуття приналежності до закладу освіти допомагають краще зрозуміти, як трансформується міжособистісна взаємодія в шкільних осередках, і визначити орієнтири для формування згуртованої освітньої спільноти — стійкої та чутливої до потреб учнівства в кризових умовах.
Крім цього, у пропонованому числі мінізвіту PISA ви дізнаєтеся про таке:
- як змінювалося почуття приналежності учнівства до закладу освіти між 2003 і 2015 роками;
- у яких країнах рівень приналежності до закладу освіти зменшився найбільше, а в яких — залишився стабільним;
- як слабке почуття приналежності до освітньої установи позначається на навчальних результатах та задоволеності життям учнів і учениць;
- що можуть зробити школи, щоб зміцнити соціальні зв’язки учнівства та підтримати кожну дитину.
На завершення зазначимо, що команда аналітиків УЦОЯО продовжує системно опрацьовувати дані PISA, звертаючи увагу на важливі аспекти, які можуть бути корисними для вдосконалення української системи освіти. У наступному числі мінізвіту ми розповімо, як PISA визначає та оцінює читацьку грамотність 15-річних учнів і учениць. Ви дізнаєтеся, як у PISA потрактовується поняття читацької грамотності, які види текстів і завдань із читання використовуються в дослідженні, а також чому вміння розуміти й інтерпретувати тексти є ключовим для успішного навчання та участі в житті суспільства.
Запрошуємо ознайомитися із цими добірками, а також іншими мінізвітами за результатами PISA на сторінці дослідження.