Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) у червні 2020 року ухвалила рішення про перенесення пілотного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2021, який мав проходити у 2020 році, на 2021 рік. Це рішення було предметом тривалих дискусій і значних вагань, адже, з одного боку, важливо було дотриматися принципів системності й тяглості дослідження, а з іншого, – урахувати надзвичайний вплив пандемії COVID-19 на освітні системи всіх країн-учасниць PISA.
Ухвалене ОЕСР рішення про зміну термінів дасть можливість якісно й повноцінно провести пілотний етап, а отже, ретельно підготуватися до основного етапу дослідження, що буде проведений у 2022 році. В Україні пілотний етап дослідження проходитиме у квітні-травні наступного року.
Нагадаємо, що провідною галуззю циклу PISA-2021 буде математика, а додатковою інноваційною галуззю – креативне мислення. А для України цей цикл буде особливим ще й з огляду на те, що ми вперше проведемо масштабне порівняльне дослідження в комп’ютерному форматі.
Нові терміни проведення PISA-2021 дають нам також змогу заглибитися в результати, отримані за підсумками попереднього циклу дослідження – PISA-2018. Зокрема ми продовжуємо щомісяця публікувати короткі тематичні добірки аналітичних матеріалів під назвою «PISA-2018: Україна в центрі уваги». Липневе число присвячене проблемі конкуренції, змагальності, суперництва в нашій шкільній освіті та впливу їх на успішність 15-річних підлітків.
Ці добірки розширюють і поглиблюють уявлення про певні аспекти результатів України в циклі PISA-2018, що не стали предметом окремої уваги в ґрунтовному Національному звіті. Оскільки ж цей звіт є ще й доволі об’ємним, ми підготували скорочений його варіант, де стисло й наочно викладено найважливіші результати.