4 травня 2025 року в Україні завершився основний етап збору даних дев’ятого циклу Міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025.
З 17 березня до 4 травня майже 9 тисяч 15-річних учнів і студентів із 298 закладів освіти виконували тестові завдання у спеціальному комп’ютерному середовищі PISA. На жаль, через безпекові виклики долучитися до цього цилку дослідження змогло лише учнівство 17 регіонів нашої країни: Вінницької, Волинської, Житомирської, Закарпатської, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Львівської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Тернопільської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей та міста Києва.
Учасники дослідження проходили тестування з трьох ключових галузей — читання, математики та природничо-наукових дисциплін. Основною галуззю цьогорічного циклу стала природничо-наукова, тож учні виконували більшу кількість завдань саме з цієї галузі. Це дало змогу отримати детальніші дані про рівень сформованості відповідної компетентності, глибше проаналізувати чинники, що впливають на результати, і відстежити тенденції розвитку природничо-наукової грамотності у часі, адже основна галузь циклічно повторюється кожні дев’ять років. Крім того, частина учнів виконувала завдання з інноваційної галузі «Навчання у цифровому світі» (Learning in the Digital World, LDW) та додаткової галузі — оцінювання знань з англійської мови (Foreign Language Assessment, FLA). Україна стала однією з 22 країн-учасниць, які долучилися до тестування з англійської мови.
Варто нагадати, що всі завдання PISA є компетентнісно орієнтованими. Основна мета дослідження — не перевірка знань із конкретних навчальних курсів, а визначення вміння застосовувати здобуті знання у реальних життєвих ситуаціях.
Традиційно учасники тестування та керівники закладів освіти заповнювали анкети. Це дозволяє дослідити, як особистісні, соціально-економічні, навчальні та інституційні чинники впливають на освітні результати учнівства.
Це вже третя участь України у PISA (після циклів 2018 і 2022 років) та друга, проведена в умовах повномасштабної війни. Попри виклики воєнного часу — повітряні тривоги, перебої з інтернетом — дослідження успішно реалізоване завдяки спільним зусиллям учнів, батьків, педагогів, адміністрацій закладів освіти й національної команди PISA.
Результати дослідження допоможуть не лише порівняти освітні досягнення українських учнів з результатами їхніх однолітків з інших країн, а й оцінити вплив війни на освітню систему та визначити напрями для її подальшого розвитку.
Команда PISA в Україні щиро дякує всім учасникам, їхнім батькам, педагогам, адміністраціям закладів освіти та всім, хто долучився до реалізації дослідження в надзвичайно складних умовах. Завдяки вам Україна змогла повноцінно провести дослідження й показати світові нашу освітню стійкість.
Більше інформації про специфіку дослідження PISA важливість участі в ньому для нашої країни на сторінці дослідження.
Разом змінюємо освіту на краще. Усе буде Україна!