Передноворічний калейдоскоп порад від успішних учасників НМТ

Сьогодні ми перегортаємо останню сторінку нашої цьогорічної рубрики «Історія успіху»», розпочатої ще в серпні після завершення всіх процедур національного мультипредметного тесту (НМТ).

Підбиваючи підсумки, ми зібрали в цьому дописі для майбутніх учасників цінні поради щодо способів і технік підготовки й проходження НМТ від цілої когорти тих, кому у 2023 році вдалося показати на тестуванні найвищий результат з одного чи кількох предметів. 

Напередодні Нового року розпочнемо з історій успіху тих учасників, яким удалося виконати «на відмінно» завдання з усіх трьох предметів НМТ.
Єлизавета Демченко з Дніпропетровщини (Магдалинівський ліцей) та Володимир Міщенко з Івано-Франківщини (Фаховий коледж культури і мистецтв) отримали максимальний результат на НМТ 600 балів. Предметами додаткового блоку вони вибрали іноземну мову та історію України відповідно.
На досягнення вершин Єлизавету, зокрема, надихали люди, які покладають на неї свої сподівання. Тож, прагнучи їм відповідати, юнка підійшла до підготовки серйозно: готувалася самостійно, проходячи тести ЗНО минулих років. Саме такий метод і радить майбутнім учасникам: «Більше практики, менше теорії. Початок підготовки за рік до складання. Проходження тестів минулих років».
Наступним учасникам вдалося отримати по 200 балів із двох предметів НМТ.
Уляна Курищук з Івано-Франківщини (Яблунівський ліцей імені Івана Франка) та Костянтин Ященко з Харківщини (Харківський ліцей № 144) отримали максимальний результат на НМТ з української й іноземної мов та з української мови та математики відповідно. Уляна, з-поміж іншого, завдячує таким високим результатом сама собі. Дівчина вважає: дуже важливим складником успішного складання іспиту є вчасно розпочата підготовка (хоча б з початку навчального року в 11 класі), але зауважує: «Не перевантажуйте себе, знаходьте час на відпочинок та прогулянки з друзями».
Своїми порадами поділилися й ті, хто отримав максимальний результат з одного предмета НМТ.
Данило Авдієнко з Дніпропетровщини (Нікопольський ліцей № 15), аби успішно скласти математику, займався додатково з репетитором з 10 класу, а ще пройшов підготовчі курси до НМТ. Ніколи ні на кого не рівнявся, просто вчився й наслідував «традицію» своєї родини лікарів бути відмінником. Тож не дивно, що хлопцю з легкістю вдалося і в Україні закінчити школу із золотою медаллю, і вчитися з польськими учнями на рівних. Майбутнім учасникам юнак дає такі поради: «Навчайтеся в школі. Серйозно. Це найпростіша, але найбільш дієва порада. І проходьте підготовчі варіанти НМТ».
Бориса Ткаченка з Одещини (Одеський ліцей «Приморський») від самого дитинства цікавила математика, адже в його сім’ї, як і в сім’ї Данила, багато хто теж добре на ній розуміється, зокрема батьки, які прищепили сину любов до неї та бажання пов’язати своє життя із цією наукою. Сам же юнак переконаний: успіх залежить ще й від учителів, які можуть добре донести тобі матеріал навіть у таких важких умовах, як COVID і війна. З учителями Борису пощастило: готувався до НМТ і з ними, і самостійно за відео на YouTube. Майбутнім учасникам радить «не хвилюватися, це не настільки важко, як здається».
А от Роман Пилипишин з Івано-Франківщини (Долинський ліцей «Інтелект») високим результатом НМТ з історії України завдячує шкільному оточенню — однокласникам та класному керівнику. Саме вони своїм прикладом надихали і мотивували на досягнення цієї вершини.
На важливості старанного навчання в школі наголошує й Софія Василюк з Івано-Франківщини (Старокривотульський ліцей), яка отримала максимальний результат з математики. Через пандемію та війну, як і всі, тривалий час юнка навчалася дистанційно, два місяці з яких за кордоном. У ці періоди, зауважує, навчання було справді менш продуктивним, але, на щастя, в 11 класі дівчині вдалося зібратися із силами та присвятити цілий рік інтенсивному навчанню, щоб надолужити згаяне. Чим менше днів залишалося до НМТ, тим менше в неї було переживань, оскільки розуміла, що встигла все вивчити. Зізнається: насамперед намагалася навчатися системно і тільки через дійсно важливі причини пропускала окремі заняття. «Я б порадила не пропускати ніяких тем у школі, якщо ви ще не в 11 класі, тому що потім буде легше, оскільки ви будете знати матеріал і вам доведеться його тільки повторити. Також потрібно дуже добре спати, оскільки без хорошого сну не вийде якісно сприймати інформацію».
Андрій Карпенко з Кіровоградщини (Приморський ліцей) для максимального результату з іноземної мови розпочав підготовку, як і Софія, за рік до іспиту. Вивчав матеріал з репетитором і повторював його. Радить іншим «раніше починати підготовлюватися до НМТ».
Активний і спортивний Олег Рогачов з Харківщини (Харківський ліцей № 144) зізнається, що точні науки (фізика, математика) є його сильними сторонами. Окрім цього, завдяки високому рівню викладання математики в його альма-матер до іспиту із цього предмета майже не готувався. Успішний учасник радить «тренуватися за тестовими варіантами в інтернеті, знати свої слабкі сторони та працювати над ними». А ще зауважує: «НМТ було досить простим, щоб його гарно пройти, треба слідувати вказівкам учителів і виділяти достатньо часу».
Денис Майко з Волині (Луцький ліцей № 9) теж має здібності до точних наук. У шкільні роки брав участь в олімпіадах з програмування, інформаційних технологій, фізики та математики, досягаючи з кожного предмета успіху на рівні області, але найкраще юнакові вдавалося продемонструвати свої здібності саме в змаганнях із математики (щороку боровся за першість на всеукраїнському етапі олімпіади). Тож цілком закономірно, що й тестування з математики для Дениса виявилося лише черговою олімпіадою, до якої він був повністю готовий. А ще юнак відзначає вплив на нього оточення, зокрема батьків, які є його незмінними кумирами, першої вчительки, яка розгледіла здібності хлопця ще в початковій школі та дала прекрасний старт, а також учительки математики в старших класах, яка дала потужну базу знань і надихала впевненістю в найважливіші моменти. Майбутнім учасникам НМТ юнак зичить успіхів та зауважує, що, оскільки він навчався в класі з поглибленим вивченням математики і неодноразово брав участь в олімпіадах, у нього вже був досвід виконання численної кількості завдань, що «набивають руку». А тому тим, у кого такого досвіду немає, він радить таке: «Важливим є визначитися з предметами на вибір та почати підготовку заздалегідь.Також дуже корисно пройти весь матеріал та тести з посібників кілька разів, щоб потім за місяць-два до НМТ / ЗНО виконувати тільки завдання тренувальних варіантів екзамену. Обов’язкова системна робота та контроль над собою задля регулярних занять із предмета і поступового вивчення усього матеріалу. Важливою є робота з посібниками, а також варто пройти матеріал кілька разів для кращого запам’ятовування».
Хист до вивчення іноземних мов допоміг й активному та відповідальному Артему Шевченку з Херсона (Херсонська загальноосвітня школа ІーІІІ ступенів № 44), який отримав на тестуванні максимальні 200 балів з англійської. Ще б пак! Хлопець вільно володіє нею, тож і до іспиту майже не готувався. Запевняє: шкільні вчителі дали достатньо знань для хороших результатів. Хоч і завдячує високим результатом на НМТ своїй наполегливості, та зауважує: головним мотиватором у його житті є мама 一 її підтримка та слушні поради допомогли досягти успіху. Окрім шкільних справ, де мав чимало перемог (отримав нагороди на різних конкурсах, шкільних, міських та обласних учнівських олімпіадах, закінчив школу із золотою медаллю), Артем залишав час і на хобі (читав книжки, катався на велосипеді, грав у футбол і навіть професійно займався шахами), а ще не забував про друзів, із якими залюбки спілкувався у вільний від навчання час.
А щоб досягти успіху на НМТ, юнак проходив пробні тести та самостійно готувався за матеріалами з різних джерел. Майбутнім учасникам НМТ Артем радить старанно готуватися до НМТ, а ще не забувати відпочивати й проводити час із сім’єю та друзями: «Я вважаю, що якщо ви добре вчилися в школі, то досягти хороших результатів можна і без супроводу вчителів чи репетиторів. Головне 一 скласти для себе певний графік занять та дотримуватися його
».
Достатньо було навчання в математичному класі (10 годин математики на тиждень) і ще одній випускниці Луцького ліцею № 9 Анастасії Котюн. Окрім цього, дівчині пощастило й з учителькою, завдяки підтримці якої вона змогла виконати тест із математики на 200. Додаткову підготовку з усіх предметів НМТ, крім математики, вона розпочала ще у вересні: дивилася безкоштовні вебінари та відео на YouTube з української мови, біології та математики, виконувала пробні тести на освітніх платформах. До біології додатково готувалася і з репетитором. «Добре обдумайте, ким ви бачите себе в майбутньому і чого хочете саме ви, а не ваші батьки, знайомі, учителі. А щоб підготуватися до НМТ, багато практикуйтеся у виконанні тестових завдань», — насамкінець радить Анастасія майбутнім учасникам.
Дарині Гузей з Рівненщини (Вараський ліцей № 3) отримати максимальний результат з української мови теж допомогло виконання завдань після опрацювання теорії: «Насамперед багато-багато практики!! Я вважаю, що це мені найбільше допомогло», зізнається учасниця. А ще відзначає користь перерв на відпочинок під час навчання.
«Добре вчити матеріал за схемами»,зауважує Уляна Сулацкова з Києва (ліцей «Еко» № 198). Успішну учасницю надихають на підкорення нових вершин люди, які змогли змінити світ на краще. Готувалася юнка до НМТ, зокрема до тесту з математики, переважно самостійно, без контролю батьків чи репетитора, проходила онлайн-курси та відвідувала шкільні заняття. Майбутнім учасникам радить проходити багато різних тестів, мати структуровані конспекти чи онлайн-презентації.
В
Олени Кісельової з Харківщини (Харківська загальноосвітня школа № 140) інтерес до математики сформувала вчителька, з якою дівчина мала додаткові заняття. Крім них, готувалася до НМТ і самостійно за посібниками. «Не витрачайте часу марно, а вчіться, щойно з’являється можливість, тому що, коли людина молода, її здатність запам’ятовувати досить висока», заохочує майбутніх учасників НМТ дівчина.
Роман Ілюшкін з Дніпропетровщини (Нікопольський ліцей № 15), попри всі труднощі, пов’язані з війною, здобув якісну освіту, підготувався та успішно склав іспит. Як і в Олени, підготовка до тесту з математики в нього проходила з учителями на уроках та факультативах (їм і завдячує своїм високим результатом). Додатково займався і самостійно за допомогою інтернет-ресурсів. Ефективною вважає підготовку шляхом розбору пробних варіантів НМТ / ЗНО минулих років, що, на його думку, «допомагає зрозуміти типи, складність завдань та знайти можливі слабкі місця у своїх знаннях». Потенційним учасникам радить: «Не відкладайте підготовку, чим раніше почнете, тим легше і спокійніше можна буде готуватися. Знаходьте на онлайн-платформах розбірки ЗНО / НМТ та практикуйтеся у виконанні тестових завдань. Правильно розподіляйте час, забагато підготовки може бути шкідливим у багатьох аспектах».
Радить майбутнім випускникам не відкладати підготовки, а розпочинати її вже зараз і Ростислав Павелик з Івано-Франківщини (Болехівський ліцей № 2 «Науковий»). Незважаючи на сумлінне навчання протягом шкільних років (участь у різноманітних конкурсах та олімпіадах, золота медаль за відмінне навчання), юнак ще за рік до НМТ почав підготовку: у травні придбав посібники для підготовки до ЗНО, а вже з червня розпочав самостійно готуватися до іспитів з історії України та української мови. До тесту з математики готувався ж із репетитором. «Не недооцінюйте значення практики при підготовці, бо саме виконання типових завдань відіграє важливе значення».
Відзначає важливість завчасної підготовки ще одна учасниця випускниця Нікопольського ліцею № 15 Марія Романець, якій в складних обставинах пандемії та війни, як і багатьом, довелося пристосовуватися до різних умов: ізоляція, відсутність світла, води й інтернету, постійні обстріли. Усе це не відбило в юнки бажання вчитися, а лише посилило його. Такі часи, уважає Марія, формують самостійність і розуміння того, що перешкоди це лише сходинки до мети. Високим результатом з математики завдячує собі й учительці. «Краще готуватися поступово: не сподіватися, що за 23 місяці ви опануєте всю програму. У підготовці не існує необов’язкових завдань. Якщо виникають питання, то їх краще розбирати з учителем до того моменту, допоки ви їх не зрозумієте. Проходьте тренувальні тести і розбирайте неправильні відповіді. Не жалійте себе і не лінуйтесь, бо шлях до мети це ваш шлях, і ніхто, окрім вас, його не подолає».
Артем Кривошеєв із Київщини (Білоцерківська загальноосвітня школа № 18) та Сергій Кулаков із Харківщини (Харківська загальноосвітня школа № 56) теж завдячують високими результатами на НМТ учителям математики. Артем радить «логічно думати й бути уважними, із цим та базовими математичними знаннями тест з математики не буде тяжким». Сергій зауважує, що «у процесі навчання важливо не відволікатися на сторонні речі, так інформація сприйматиметься легше. Головне це робити практичні завдання. Чим більше їх виконаєте, тим кращим буде результат».
Вікторії Викрикач зі Львівщини (Вороблевицький заклад загальної середньої освіти імені Героя України Йосипа Шілінга) завдячує найвищому результату на тестуванні з української мови своїй учительці та власній наполегливості: «Найбільше я любила урок української мови, вчителька мала настільки хороший підхід, з нею хотілось вчити, дізнаватися щось нове. Завжди і всім я буду казати, що найефективнішою підготовкою буде практика, багато тестів, дуже багато». А ще юнка радить майбутнім учасникам НМТ правильно планувати час, робити вільні від підготовки дні, коли не треба думати про навчання. Теорію рекомендує завжди закріплювати практикою й регулярно повторювати матеріал. Крім того, Вікторія радить починати готуватися якнайраніше, щоб наприкінці навчального року залишити місяць-два тільки на повторення. Надихаючись успіхами інших людей, Вікторія насамперед мотивує себе власними досягненнями: «Коли через деякий час ти дивишся назад і бачиш, який шлях пройшов і що в тебе все вийшло, попри всі перешкоди, то ти хочеш рухатися далі».
Не забракло сумлінності в підготовці до найважливішого іспиту школярства й Марії Вовк із Чернігівщини (Прилуцька загальноосвітня школа IーIII ступенів № 6). Дівчина цілком закономірно готувалася до тестування старанно і, як результат, отримала 200 балів з іноземної мови. Дівчина зауважує, що з дитинства їй подобається навчатися, тож упродовж шкільних років вона була активною учасницею олімпіад із математики та англійської мови.
Анні Максимчук
із Києва (Спеціалізована школа № 11 імені Івана Огієнка) пощастило з учителями та репетитором, тож саме їм вона завдячує високим результатом з української мови. Зі свого досвіду дівчина зробила висновок, що головне не виправдовуватися нестандартними умовами, а підлаштовуватися під них і мати перед собою мету. Тоді все вийде. Ключовими моментами в підготовці вважає зацікавленість, регулярність та практику. Готувалася до НМТ юнка на групових заняттях за спланованим організаторами розкладом. Тож тим, хто буде готуватися самостійно, радить обов’язково скласти розклад занять. Окрім цього, проходила багато тестів, що, вважає, є надзвичайно важливим складником підготовки. «По-перше, готуватися обов’язково потрібно заздалегідь! Починати можна восени, і це ще не пізно. Але варто розуміти, що доведеться наполегливо працювати, оскільки буває іноді складно вчити додатково три предмети, окрім шкільних уроків. Я починала з вересня і встигла доволі непогано підготуватися до історії (196) та української мови (200), але математику охопити я не змогла і отримала 147. Тому найкраще починати готуватися в 10 класі або ж з літа перед одинадцятим. По-друге, організованість ваше все! Дуже важливо  займатися регулярно. Створіть план, особливо, якщо ви вибрали готуватися без репетиторів. По-третє, обов’язково повертайтеся до вивченого й повторюйте матеріал! По-четверте, чим ближче екзамен, тим більше набивайте руку на тестах, які є у відкритому доступі на освітніх інтернет-ресурсах».

Досвід проходження НМТ для кожного цьогорічного учасника був унікальним: хтось хвилювався, хтось був упевненим у високому результаті, комусь пройти тест з першої спроби завадили сирени, а хтось узагалі не впорався, бо через збройну агресію росії не мав змоги добре підготуватися. Яким би цей досвід не був, Український центр оцінювання якості освіти доклав максимальних зусиль, щоб усі мали рівні можливості показати на тестуванні свій найкращий результат. 

Ми вдячні кожному учаснику й кожній учасниці НМТ-2023, які на наше прохання відверто розповіли свої історії успіху (а це майже 60 унікальних історій!) Сподіваємося, що досвід найкращих допоможе майбутнім учасникам тестування ефективно підготуватися до тестування у 2024 році. 

А ще ми вдячні героям нашої рубрики за проактивну громадянську позицію, за їхнє підтверджене бажання продовжувати навчання в Україні, стати гідними громадянами, а також за їхнє тверде прагнення долучитися до відбудови країни після нашої Перемоги. З таким молодим поколінням наша країна, безперечно, має чудові перспективи! Ми все зможемо! Ми — переможемо!

Віримо у власні сили! Віримо в ЗСУ! 

Слава Україні!

 

Подiлитися новиною: