Навесні 2018 року Україна вперше взяла участь в основному етапі міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018. Національний звіт за результатами цього циклу дослідження було оприлюднено восени 2019 року, а з початку 2020 року аналітики Українського центру активно працювали над поглибленим аналізом даних PISA-2018. Із того часу було підготовлено 30 випусків мінізвітів «PISA-2018. Україна у центрі уваги», які значно доповнили й розширили уявлення про успішність нашого 15-річного учнівства та вплив на неї чинників різної природи. Пропонований випуск є останнім, що стосується результатів України в циклі PISA-2018, адже вже 05 грудня буде оприлюднено дані чергового циклу дослідження, проведеного у 2022 році.
Із цього, 30-го, випуску аналітичного матеріалу «PISA-2018. Україна у центрі уваги» ви дізнаєтеся, зокрема, про таке:
- У 2018 році в Україні 49% п’ятнадцятирічних підлітків навчаються в закладах, які надають їм допомогу в навчанні у вигляді кімнати, де учні можуть виконувати домашні завдання, а 55% – у закладах, де є консультанти, які допомагають учням з домашніми завданнями. 91% підлітків навчається в закладах, керівники яких зазначили, що в них поширеною є практика навчальної взаємодопомоги серед однолітків (взаємонавчання).
- В Україні допомога учнівству у вигляді надання приміщення для виконання домашніх завдань і консультування більш поширена в закладах із низьким соціально-економічним статусом, а взаємонавчання серед однолітків характерне для всіх закладів, незалежно від їхнього соціально-економічного статусу.
- У коледжах / технікумах / ПТНЗ частка учнів, які мають доступ до всіх видів допомоги, вища, ніж в інших закладах. У великих містах та в середніх школах / навчальних комплексах лише кожен третій учень має в закладі доступ до кімнати для виконання домашніх завдань.
- Українські підлітки мають трохи нижчі результати із читання в тих закладах, які пропонують вказані види допомоги в навчанні, а особливо якщо в закладах практикують навчальну взаємодопомогу серед однолітків.
- В Україні 79% учнів навчаються в закладах, які пропонують додатково поза навчальним планом заняття з української мови та літератури. Переважно метою таких занять є як поглиблення, так і надолуження. Але більше третини підлітків навчається в закладах, де додаткові заняття проводять у будь-якому разі, незалежно від попереднього рівня навчальних досягнень учнів.
- В Україні досить поширені всі види позаавдиторної діяльности: більше 90% учнів навчаються в закладах, які пропонують активності, пов’язані зі спортом, читанням, волонтерською роботою, незалежно від типу закладу чи місцевости. Найменше поширеним є членство учнів у книжковому клубі: усього від 30 до 50% учнів навчаються в закладах, які таке пропонують.
- Учні, які у закладі мають змогу бути членами дебатного клубу або відвідувати лекції запрошених лекторів (письменників, журналістів тощо), мають суттєво вищі результати із читання відповідно на 26 та 35 балів. Участь у творчій позакласній діяльності мало пов’язана з результатами.