Фахівці Українського центру оцінювання якості освіти підготували переклад чергового мінізвіту за результатами циклу PISA, проведеного 2022 року, на тему «Менше книжок і більше навчального програмного забезпечення: як змінилося домашнє освітнє середовище з 2015 року?»
Тема цього мінізвіту — зміни в домашньому освітньому середовищі підлітків упродовж останнього десятиліття —є надзвичайно актуальною. Упродовж останнього десятиліття домашнє освітнє середовище підлітків зазнало суттєвих змін. Вимушений перехід на дистанційне навчання під час пандемії COVID-19, який для більшості українських школярів продовжився у зв’язку з початком повномасштабної війни, висунув на перший план комп’ютеризоване навчання, активне використання гаджетів і освітніх онлайн-ресурсів. Традиційні паперові книжки та підручники почали втрачати свою провідну роль. Таким чином, зміни в доступі до освітніх ресурсів, їхній формат та роль у навчанні дітей сьогодні потребують пошуку шляхів поєднання цифрової доступності інформації й глибини та якості навчання, а отже, балансу між традиційними й цифровими ресурсами.
Зважаючи на те, що кількість книжок удома є одним із прогностичних показників академічної успішності учнівства, вона входить до складу PISA-індексу економічного, соціального і культурного статусу (ESCS). Наявність книжок удома дослідниками PISA розглядається не просто як фізичний ресурс, а як показник освітнього середовища, яке сприяє розвитку інтелектуальних здібностей, читацької грамотності та мотивації до навчання. Дані PISA-2022 демонструють зміни в цьому середовищі: зменшилася кількість словників і шкільних підручників удома, натомість зріс доступ до класичної літератури та навчального програмного забезпечення. Ці зміни відображають нові читацькі звички сучасних підлітків, які частіше користуються цифровими ресурсами. Водночас такий зсув вимагає подальших досліджень, щоб зрозуміти, як саме трансформується зв’язок між читацькими практиками та навчальними досягненнями в умовах цифровізації. Крім цього, у пропонованому числі мінізвіту ви дізнайтеся, зокрема, і про таке:
- Чи впливає кількість книжок удома на академічну успішність учнівства?
- Наскільки поширеним стало навчальне програмне забезпечення в домівках підлітків з 2015 по 2022 рік?
- Чи сприяє розповсюдженість освітнього програмного забезпечення досягненню кращих результатів у навчанні?
- Як використання цифрових пристроїв впливає на психічне здоров’я та концентрацію уваги підлітків?
Насамкінець зазначимо, що команда аналітиків УЦОЯО продовжує поглиблене опрацювання даних PISA, зосереджуючи увагу на тих аспектах, які можуть стати підґрунтям для вдосконалення національної освітньої політики та практики. Наступний мінізвіт — «Трикутник навчання впродовж життя: стратегії, мотивація та віра в себе» — розкриє, як навчальні установки учнівства, його здатність до саморегуляції, мотивація та віра у власні сили впливають на успішність у навчанні сьогодні й формують основу для готовності навчатися впродовж усього життя.
Запрошуємо ознайомитися із цими добірками, а також із мінізвітами за результатами PISA на сторінці дослідження.