Як почувається початкова освіта України під тиском пандемії, дистанційного навчання та повномасштабної війни?
Відповідь на це запитання подано в стислому аналітичному огляді «Коротко про навчальні досягнення випускників початкової школи в математичній, читацькій та природничо-науковій галузях в кризових умовах», підготовленому за результатами третього циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти (ЗЗМЯПО-2024).
Документ містить узагальнені результати оцінювання четвертокласників та дає відповіді, зокрема, на такі запитання:
- Якого рівня читацької та математичної компетентностей досягли випускники початкової школи у 2024 році? Як змінилися результати учнів у цих галузях упродовж трьох циклів дослідження — 2018, 2021 і 2024 років?
- Які знання й уміння мають молодші школярі в галузі природничо-наукових дисциплін?
- Які особливості має унікальний інструмент оцінювання природничо-наукової компетентності, розроблений спеціально для цілей ЗЗМЯПО-2024 і застосований уперше?
- Який вплив на результати учнів мають демографічні (зокрема, стать) та інституційні чинники (тип населеного пункту, тип закладу освіти)?
- Як навчання й викладання в кризових умовах повномасштабної війни (організація освітнього процесу, психоемоційний стан тощо) вплинули на рівень оволодіння учнями початкової школи читацькою, математичною та природничо-науковою компетентностями.
Нагадаємо, що ЗЗМЯПО, ініційоване МОН у 2016 році, є унікальним інструментом для оцінювання рівня читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей учнівства початкової школи, а також впливу психолого-педагогічних та соціально-економічних чинників на освітні результати. Третій цикл дослідження, проведений у квітні
2024 року, попри воєнні виклики, охопив понад 10 000 учнів із 407 шкіл у 20 регіонах України.
ЗЗМЯПО-2024 — це приклад того, як навіть в умовах тривалої кризи — від пандемії до повномасштабної війни, можна проводити системне та якісне оцінювання стану освіти.
Завдяки тривалості дослідження та використанню сучасних інструментів можна не лише простежити динаміку змін, а й виявити системні виклики, з якими стикається початкова школа. Це робить ЗЗМЯПО цінним джерелом даних не лише для української освітньої системи, а й для міжнародної спільноти дослідників, аналітиків та освітніх політиків.
Щоб зробити результати доступними для міжнародної аудиторії, фахівці підготували англомовний виклад основних висновків, відкритий для ознайомлення та поширення. З повними текстами звітів поточного й попереднього років можна ознайомитися на сайті УЦОЯО.