Фахівці Українського центру оцінювання якості освіти підготували переклад чергового мінізвіту за результатами циклу PISA, проведеного 2015 року, на тему «Чи впливає більша соціальна різноманітність у закладах освіти на справедливість у результатах навчання?».
Тема цього мінізвіту невипадкова. Її актуальність зумовлена викликами, які постають у процесі реформування системи середньої освіти, передусім її старшої ланки, відповідно до Концепції НУШ. Запровадження з 2027 року конкурсного відбору, який визначатиме можливість продовження навчання або в академічному ліцеї, або в закладі професійної чи фахової передвищої освіти, може стати чинником посилення соціальної та академічної сегрегації в старшій профільній школі. Означена проблема ускладнюється зростанням популярності приватних закладів середньої освіти, навчання в яких здебільшого доступне дітям із родин із високим соціально-економічним статусом. Це створює ризики посилення нерівності в доступі до освітніх послуг. У контексті трансформації освітньої системи важливо знайти шляхи, які сприятимуть подоланню соціально-економічного розшарування та забезпечать інклюзивність і якість освіти для всього учнівства, незалежно від його соціально-економічного статусу, академічного рівня чи місця проживання. Пошук ефективних рішень означеної проблеми є неможливим без ознайомлення зі світовим досвідом вивчення взаємозв’язку між соціальним різноманіттям у закладах освіти та рівнем академічних досягнень учнівства.
З пропонованого числа мінізвіту ви дізнаєтеся про:
- вплив соціальної різноманітності у закладах освіти на рівень академічних досягнень учнівства;
- залежність академічних досягнень учнів / учениць від їхнього соціально-економічного статусу та статусу відвідуваного ними навчального закладу;
- ступінь соціальної та академічної сегрегації у школах різних країн та його вплив на рівний доступ до якісної освіти;
- взаємозв’язок сортування учнівства за здібностями чи соціально-економічним статусом для навчання в певних закладах освіти і посиленням нерівності в доступі до освітніх послуг;
- важливість соціальної інклюзії для зменшення впливу сегрегації учнівства за соціально-економічним статусом на справедливість освітніх результатів.
Наостанок зазначимо, що команда аналітиків УЦОЯО продовжує поглиблено опрацьовувати дані PISA, досліджуючи питання, результати яких здатні сприяти вдосконаленню національної системи освіти. Наступне число мінізіту розкриє питання соціальної згуртованості та активного спілкування в шкільній громаді. Зокрема, ви дізнаєтеся, чи знають батьки 15-річних багатьох шкільних друзів своєї дитини та їхні родини.
Запрошуємо ознайомитися із цими добірками, а також із мінізвітами за результатами PISA на сторінці дослідження.