Учасники основних сесій національного мультипредметного тесту (НМТ) вже мають змогу формувати електронні кабінети вступника й подавати заяви на вступ до омріяних закладів вищої освіти, тож час підбити перші підсумки тестувань.
Основні сесії НМТ проходили з 07 до 20 червня. Крім України, тестування відбулися майже в усіх країнах Європи, а також в Азербайджані, Туреччині, Канаді та США ‒ загалом у 47 містах 30 країн світу. Для забезпечення 10 днів оцінювань було задіяно 670 тимчасових екзаменаційних центрів в Україні та 62 ‒ за кордоном. 260 381 учасник отримав результати, а це понад 93 % від зареєстрованих.
Які ж ці результати? Ми докладно проаналізуємо тестові форми НМТ-2023 у звіті, який опублікуємо на нашому сайті восени, однак уже сьогодні можемо повідомити результати учасників основних сесій НМТ з обов’язкових предметів.
Як бачимо, лише 253 вступники не склали української мови (менше 0,1 % з-поміж 260 381 учасника). Результати ж вищі ніж 180 балів за шкалою 100‒200 отримали із цього предмета 13 760 учасників (понад 5 %).
Не надали правильних відповідей до належної кількості завдань з математики 10 755 вступників (приблизно 4 %), натомість 8475 (дещо більше ніж 3 %) отримали високі результати (181–200 балів).
Таким чином, тестування в межах основних сесій забезпечило належний розподіл учасників за рейтинговими оцінками, що сприятиме доступу вступників до омріяних вишів залежно від їхніх об’єктивних результатів. На жаль, є поодинокі випадки, коли успішні в школі учні отримали низькі результати НМТ. Це могло статися через надмірний психологічний стрес, хвилювання. Такі приклади не можна використовувати як системну ознаку, натомість варто намагатися вивчити причини кожної ситуації, щоб допомогти вступникам у наступні роки.
Якщо говорити про тестові матеріали, на основі виконання яких визначали результати учасників, то варто зазначити, що, попри те, що Українському центру довелося в стислі терміни розробити значну кількість тестових форм, і попри неможливість у нинішніх складних обставинах проводити повноцінні апробації тестових завдань, різні тестові форми, використані в межах основних сесій, є максимально близькими за складністю. Про це, зокрема, свідчать розподіли результатів учасників, які проходили тестування з обов’язкових предметів у різні дні періоду проведення основних сесій.
Безперечно, багато педагогів хотіли б ознайомитися з усіма тестовими формами, використаними під час проведення основних сесій НМТ, як це було раніше, коли тестування проводилися в паперовому форматі. Однак, як ми писали раніше, це неможливо, адже якісні тестові завдання, які можна використовувати в різні роки тестувань для забезпечення точності й надійності вимірювань, є надзвичайно цінним ресурсом, а за потреби використання значної кількості тестових форм у межах одного року тестування – і поготів. На це хтось може зауважити, що значна кількість цьогорічних тестових матеріалів уже й так є в мережі, то що ж, мовляв, заважає офіційно оприлюднити їх. Тут важливо розуміти, що переважна більшість завдань, викладена в мережі, – це завдання, які було відновлено із чернеток, а отже, вони не завжди відображають точний зміст запитань і варіантів відповідей. Водночас, розуміючи бажання педагогів знати, із чим працювали їхні учні цьогоріч, у звіті за підсумками проведення НМТ-2023 ми оприлюднимо по дві тестових добірки з кожного навчального предмета. Сподіваємося, ця інформація допоможе вчительству краще зрозуміти специфіку поточних інструментів вступних оцінювань і, за потреби, буде раціонально використана в освітньому процесі, наприклад, для підготовки учнівства до тестування наступного року або як частина інструментів для розгортання роботи з надолуження навчальних втрат.
Водночас наголосимо: тести НМТ – це інструменти, що розроблялися, щоб забезпечити справедливий розподіл абітурієнтів для відбору до закладів вищої освіти, а тому жодні інші висновки не можуть робитися на основі результатів, отриманих за підсумками використання відповідних інструментів. Тож, попри те, що для вступу до закладів вищої / фахової передвищої освіти у 2023 році приймають як сертифікати та інформаційні картки до них цьогорічного НМТ, так і минулорічного НМТ і ЗНО 2020 та 2021 років, порівнювати загальні результати НМТ-2023 та НМТ-2022 чи ЗНО не варто. Це пов’язано передусім з тим, що цьогорічні тестові форми мають більшу кількість завдань, ніж минулорічні, але меншу, ніж зазвичай пропонували на ЗНО. Застерігаємо також використовувати результати НМТ-2023 як показник рівня навчальних досягнень чи ступеня освітніх втрат / розривів, оскільки основним призначенням інструментів НМТ, ще раз акцентуємо на цьому, є забезпечити якісний розподіл абітурієнтів, а не оцінити якість освіти чи виміряти навчальні втрати у 2023 році порівняно з іншими роками.
До речі, цей рік став другим, коли вступні тестування відбувалися у формі масового комп’ютерного оцінювання. Звісно, набутий попереднього року досвід допоміг нам ретельніше підготуватися до проведення цьогорічного НМТ, однак аж ніяк не гарантував можливості передбачити всі потенційні труднощі, особливо форс-мажорного характеру. А вони виникали.
Найважче було з постійними повітряними тривогами: учасникам доводилося переривати тестування, переходити до укриттів, що викликало додаткове хвилювання, а інструкторам – оперативно реагувати на ситуацію, уважніше стежити за дотриманням учасниками правил, зокрема щодо використання мобільних телефонів, затримуватися в тимчасових екзаменаційних центрах, аби надати можливість усім абітурієнтам завершити процедуру тестування. На жаль, попри всі заходи понад 500 вступників через довготривалі повітряні тривоги не змогли завершити роботи над тестовими завданнями й тепер проходитимуть НМТ під час додаткових сесій. Дехто з батьків слушно зауважував, що краще було б проводити тестування в укриттях. Частково із цим можна погодитися, адже маємо позитивний досвід деяких міст, де окремі ТЕЦ функціонували в приміщеннях-укриттях. Однак водночас важливо наголосити, що цю практику надзвичайно складно повторити, адже тимчасові екзаменаційні центри – це не лише приміщення, це ще й техніка, і безперебійний інтернет, і доступ до вбиралень тощо.
Інший, не менш складний виклик основної сесії НМТ-2023, – технічні труднощі, що виникали під час тестувань. Зокрема, постійні хакерські атаки призводили до технічних збоїв у роботі онлайнового сервісу: не вдавалося відразу зайти, система не завжди видавала коретні зображення, потрібно було часто перезавантажувати тестувальник. Нам справді прикро, що вступникам доводилося працювати в цих дещо ускладнених умовах, але за таких обставинах дуже важить інше: попри всі негаразди, жодних утручань у базу даних результатів оцінювання не сталося. Сервери системи були перевантаженими, але всі внесені відповіді збереглися. У цьому переконувалися всі ті учасники, які зверталися до Українського центру й на свої запити отримували докладну інформацію щодо своїх відповідей. Сподіваємося, що вступники, які мали труднощі з роботою тестувальника, що могли вплинути на їхні результати, вчасно подали відповідні заяви й зможуть узяти участь у додаткових сесіях НМТ.
Водночас такої нагоди не матимуть ті учасники, які попередньо належно не ознайомилися з вимогами й порадами щодо проходження НМТ, що призвело до сумних для них наслідків. Так, за весь період проведення основних сесій на вимогу працівників ТЕЦ 77 учасників залишили тимчасові екзаменаційні центри через використання під час тестування мобільних телефонів, 6 — через використання рукописних або друкованих матеріалів, 5 — за невиконання вимог і вказівок щодо процедури проходження НМТ, 1 — за використання мережі інтернет. Саме деякі із цих учасників, зокрема, фотографували тестові завдання, а потім поширювали їх інтернетом. Таких “активістів” було більше в перші дні тестувань, однак поступово їх кількість суттєво зменшилася. Цьому сприяли як заходи, ужиті працівниками ТЕЦ за вказівками Українського та регіональних центрів оцінювання якості освіти, так і цілеспрямована роз’яснювальна робота Українського центру в соцмережах і на своєму сайті. Ми повсякчас просили учасників НМТ не ризикувати своїм майбутнім і не використовувати жодних цифрових пристроїв під час тестування. І той факт, що з багатьох тисяч вступників тільки одиницям вдалося сфотографувати деякі тестові завдання, скориставшись тим, що інструктори недогледіли порушень, свідчить про дієвість ужитих нами заходів.
Зазначимо також, що в межах основної сесії мав місце випадок проходження тестування іншою особою замість учасника, який у цей час перебував у ТЕЦ. ІР-адреси, з яких здійснювали входи до системи тестування ззовні, було встановлено, тож результати цієї особи анульовано, а отже, використати їх для вступу вона не зможе.
Підсумуємо. Основні сесії НМТ відбулися. Вони стали випробуванням на міцність як для для багатьох учасників, так і для організаторів — і в Україні, і за кордоном. Уроки вивчено й ужито всіх можливих заходів для поліпшення ситуації.
Уклінно дякуємо тим, хто створював тимчасові екзаменаційні центри в Україні та за кордоном, а також тим, хто цілодобово в них працював. Ви тримали й тримаєте освітній фронт, робите так, щоб в України було майбутнє, на яке ми всі заслуговуємо. Також дякуємо учасникам, які наполегливо навчалися, отримали результати тестів і тепер мають змогу вступити до вітчизняних вишів. Ви проявили неабияку стійкість і витривалість, тож жодні нові виклики не зупинять вас на шляху до мрії.
Дякуємо ЗСУ за життя!
Дякуємо вчителям за волю!