5 травня 2016 року під час тестування з української мови і літератури «Громадянська мережа «ОПОРА» спільно з Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва за підтримки Проекту USAID Альянс Програми сприяння зовнішньому тестуванню проводили опитування учасників про різні аспекти підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання, його сприйняття цьогорічними абітурієнтами, а також умови проведення. Усього було опитано 2 086 осіб у 80 пунктах тестування за вибіркою, що репрезентує регіональний склад учасників ЗНО.
Незважаючи на побутування тверджень про те, що тести зовнішнього незалежного оцінювання є складними, абсолютна більшість опитаних в Україні випускників шкіл (72%) переконані, що тих знань, якi здобуваються в школi, достатньо для складання ЗНО. Натомість 22% учасників ЗНО вважають, що шкільних знань для тестування недостатньо, а на думку ще 7% цьогорічних випускників, шкільних знань недостатньо зовсім, навiть для отримання мінімального бала.
Вочевидь, ці учасники користувалися послугами репетиторів. За даним дослідження, 36% опитаних пiд час пiдготовки до складання тесту з української мови i лiтератури працювали з індивiдуальним репетитором. Самостійно готувалися до ЗНО пiд час занять у школi 38% учасників тестування, 17% – проходили безкоштовні он/оф-лайн курси. Нічиєю допомогою під час підготовки до ЗНО не користувалися 24% опитаних.
Примітно, що найчастіше в якості репетитора для опитаних учнів виступали їхні шкільні вчителі (36%), інші вчителі з їхньої школи або вчителі іншої школи (46%), а 15% користувались репетиторськими послугами викладачів ВНЗ.
Абсолютна більшість тих учнів, які працювали з репетитором протягом двох останніх років, готувались із ним передовсім до тестування з української мови і літератури (91%), далі приблизно однаковий відсоток займалися підготовкою до тестів з англійської мови (38%), математики (38%), та історії України (37%).
Що стосується підготовчих курсів, то лише 15% опитаних використовували їх як підготовку до зовнішнього незалежного оцінювання. 85% респондентів таких курсів не відвідували. Найпопулярнішими підготовчі курси підготовки виявилися серед представників Сходу, Донбасу та Центру (21%, 17% та 16 відповідно), тоді як найменшою популярністю вони користувалися на Заході, де їх відвідували тільки 8% опитаних. Також курси частіше відвідували молоді люди із заможних сімей (26%), ніж ті, у кого доходи нижче середнього рівня (13%).
На думку переважної більшості учасників тестування (58%), зовнішнє незалежне оцінювання має залишатися основним критерієм для вступу до ВНЗ, тоді як 26% висловилися на підтримку ідеї повернення до старої системи іспитів у ВНЗ. 16 % – не змогли відповісти на це запитання. Найбільше прихильників ідеї повернення до іспитів у ВНЗ мешкає на Донбасі (33%) та в Центрі (30%), тоді як найменше цю ідею підтримують учні на Заході, Сході та Півдні України (20%, 24% та 25% відповідно). При цьому в середовищі заможних учнів більше тих, хто підтримують повернення до іспитів у ВНЗ (34%), ніж серед учнів із доходами середнього рівня (25%) та нижче середнього (18%).
Вартим уваги фактом є те, що 63% опитаних уже визначилися зі спецiальнiстю та вищим навчальним закладом, до якого вступатимуть, 15% – визначилися тільки зі спеціальністю, тоді як 17% – взагалі не визначилися ані щодо ВНЗ, ані щодо обраної спеціальності. При цьому в регіональному розрізі найбільше невизначених учнів на Заході (21%) та в Центрі України (18%), тоді як найменше таких – на Донбасі та Півдні України (11% та 13% відповідно). Серед заможних учнів невизначених відчутно менше (11%), ніж серед тих, хто має доходи нижче середнього рівня (25%).
Попри те що учасники визначилися зі вступом, лише 14% з них дали правильну відповідь на запитання, скільки достатньо балів, щоб могти брати участь у конкурсному відборі до вищих навчальних закладів – 100 балів. Натомість абсолютна більшість – 61%, були впевнені, що треба набрати 124 бали, як це було до 2015 року, а 25% опитаних узагалі не змогли дати жодної відповіді.
Що стосується проведення зовнішнього незалежного оцінювання та дотримання процедур під час тестування з української мови і літератури, то 99% опитаних задоволенi роботою персоналу. Також, на думку 98% учасників, процедури тестування не були порушені. При цьому в регіональному розрізі відчутних відмінностей в оцінках респондентів стосовно цих питань не було. Вочевидь, тому 90% учасників тестування довiряють системi зовнiшнього незалежного оцінювання, не довіряють лише 6%.
Ознайомитися із повним дослідженням можна за посиланням.