Україна офіційно приєдналася до Програми міжнародного оцінювання учнів (PISA)

30 червня відбулася нарада, присвячена приєднанню України до Програми міжнародного оцінювання учнів PISA-2018, за участю Міністра освіти і науки України Лілії Гриневич, представників ОЕСР, національного та регіональних координаторів проекту PISA в Україні.

Під час заходу міжнародні експерти поінформували про основні етапи підготовки та проведення проекту, а також наголосили на необхідності використання результатів під час прийняття управлінських рішень у сфері освіти.

Дослідження проводиться раз на три роки й спрямоване на оцінювання систем освіти в різних країнах світу на підставі тестування 15-річних учнів. Україна долучається до більш як 80 країн, що беруть участь у PISA-2018. Програма проводиться за рахунок членських внесків країн-учасниць. Саме вони беруть на себе всі витрати на його проведення. Україна сплачуватиме членські внески в розмірі 193 540 євро в період з 2016 по 2019 рік.

PISA є унікальним проектом, оскільки дозволяє оцінити не пов’язані безпосередньо зі шкільними програмами компетенції учнів із читання, математики та природничих дисциплін. Це тестування призначене для оцінювання того, наскільки учень може застосувати свої знання в реальних життєвих ситуаціях і готовий до повноцінної участі в житті суспільства.

В Україні відповідальність за організацію та проведення PISA-2018 покладено на Український центр оцінювання якості освіти. Національним координатором проекту є Тетяна Вакуленко, начальник відділу досліджень та аналітики УЦОЯО. За підготовку вибірки та написання звіту відповідає Інститут освітньої аналітики. Під час підготовки проекту ці установи виконуватимуть завдання партнера ОЕСР – WESTAT, по формуванню бази даних навчальних закладів. На основі цих даних WESTAT підготує списки шкіл та учнів, які візьмуть участь у Програмі.

Процедура відбору шкіл й учнів передбачає залучення значної кількості учасників тестування, щоб вибірка учнів відображала всю різноманітність популяції 15-річних громадян конкретної країни за різними показниками. Кожен учень бере участь у двогодинному випробуванні, а також відповідає на запитання опитувальника, надаючи інформацію про себе, своє ставлення до навчання та побут. Інформація з опитувальників допомагає країнам простежити зв’язок між тим, як учні виконують завдання PISA, і різними факторами їхнього життя (міграційні процеси, гендерна політика, соціально-економічне становище, ставлення учнів до школи, різні підходи до навчання).

Результати тестування окремих учнів та шкіл не відображатимуться у національному звіті. Натомість Україна отримає дані про успішність різних категорій учнів, зокрема жителів міста/села, учнів різних типів навчальних закладів, регіонів. Рішення, які прийматимуться за результатами тестування, будуть стосуватися не окремих учасників проекту, а освітньої політики взагалі.

«PISA як міжнародне порівняльне дослідження враховує величезну кількість критеріїв і факторів, які впливають на систему освіти загалом. Завдяки цій програмі ми отримаємо серйозну додаткову інформацію, що допоможе правильно визначити слабші та сильніші місця нашої системи освіти й вибудувати орієнтири, за якими далі формуватиметься освітня політика в Україні», – зазначила Лілія Гриневич.

Під час заходу пані Юрі Белфарі, керівник Відділення раннього дитинства й школи Директорату ОЕСР з освіти та вмінь зазначила: «Ми раді, що Україна приєдналася до Програми міжнародного оцінювання учнів у циклі 2018 року. Завдяки обміну інформацією про найкращу політику та практику в освіті ОЕСР готова підтримати постійні зусилля щодо вдосконалення якості освіти для учнів і молоді в Україні».

Заступник міністра освіти і науки Павло Хобзей наголосив на значущості проекту з огляду на перехід до компетентнісної парадигми освіти. «Україна мала досвід участі в міжнародному дослідженні TIMSS у 2007 і  2011 роках. Дослідження було проведено на якісному рівні, але, на жаль, це  не призвело до системних змін в освіті. Дуже важливо врахувати попередній досвід під час участі у PISA», – підкреслив Павло Хобзей.

За словами старшого аналітика з питань політики Директорату ОЕСР з питань співробітництва Майкла Уарда, запорукою успішного проведення дослідження є три критерії: стала та ефективна команда, вчасне та повне фінансування і політична воля використати результати дослідження для проведення ефективних реформ в освіті.

Для того, щоб максимально підвищити ефективність своєї участі в PISA, Україна співпрацює з Науково-дослідним інститутом освіти Польщі – організацією, що відповідає за проект PISA в Польщі. Завдяки такій співпраці Україна може отримати змістову та технічну підтримку. Польща брала участь у PISA з моменту започаткування проекту в 2000 році, тож команда, що опікується PISA в Польщі, має цінний досвід, яким готова поділитися з новоствореною командою України. Важливим є, зокрема, досвід підготовки країни до оцінювання, аналізу й поширення результатів.

Єжи Вішневський, головний експерт Відділу стратегії і міжнародної взаємодії Міністерства освіти Республіки Польща та Міхал Сітек, директор відділу досліджень і розвитку Інституту освіти та досліджень Республіки Польща зазначили, що в Польщі Програма дозволила побачити освітню систему країни не лише на міжнародному тлі, але й прослідкувати вплив конкретних реформ на освітній прогрес. Головною рушійною силою поступового вдосконалення якості освіти,  за словами Єжи Вішневського, є вчитель, тому дуже важливо створити для нього продуктивне освітнє середовище.

За дорученням ОЕСР, завдяки фінансовій підтримці Польщі, Фернандо Картрайт, канадський експерт з посилення спроможності для забезпечення проекту PISA, має підготувати чотири різні документи – експертні звіти про потреби України, план та програму посилання інституційної спроможності країни для проведення проекту, а також програму здійснення комунікацій та взаємодії долучених інституцій. За словами експерта, інституційний потенціал України для організації і проведення дослідження є достатньо високим. Однак уваги потребують питання підготовки звіту за підсумками проекту та використання його результатів для прийняття обґрунтованих управлінських рішень. Більш детально ознайомитися з думкою експерта про проведення PISA в Україні можна, прочитавши інтерв’ю з ним за посиланням .

З матеріалами, представленими на заході, можна ознайомитися за посиланням. Yuri BelfaliMichael WardFernando Cartwright.

 

Для отримання додаткової інформації про PISA, будь ласка, відвідайте веб-сайт ОЕСР www.oecd.org/pisa/.

Подiлитися новиною: