Загальна інформація

Моніторинг якості освіти визначено ст. 48 Закону України «Про освіту» одним з основних заходів, спрямованих на відстеження тенденцій у розвитку якості освіти в країні й встановлення відповідності фактичних результатів освітньої діяльності її заявленим цілям, а також оцінювання ступеня, напряму й причин відхилень від цілей.

Згідно з Програмою моніторингу, затвердженою наказом МОН України 2023 року, загальнодержавний зовнішній моніторинг якості початкової освіти (ЗЗМЯПО) має проводитися раз на три роки. Об’єкт загальнодержавного моніторингу – мовно-літературна (читання), математична й природнича освітні галузі на рівні початкової освіти закладів загальної середньої освіти.

Предметом загальнодержавного моніторингу є рівень сформованості читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей випускників початкової школи в умовах реалізації Концепції Нової української школи, а також рівень впливу психолого-педагогічних і соціально-економічних чинників на ці результати.

Основними учасниками загальнодержавного моніторингу є здобувачі початкової освіти – учні 4-х класів (випускники) початкової школи закладів загальної середньої освіти та педагогічні працівники – вчителі початкової школи, які навчають випускників початкової школи.

Моніторинг не передбачає оцінювання окремих закладів загальної середньої освіти, а дає можливість лише загалом оцінити якість початкової освіти в Україні, визначити ключові проблеми й підготувати рекомендації для ухвалення управлінських рішень.

На сьогодні проведено три цикли моніторингу.

Перший цикл моніторингу (2018 рік) охопив близько 10 000 учнів 4-х класів. Дослідження дало змогу оцінити рівень сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи, які навчалися за Державним стандартом початкової освіти 2011 року, а також проаналізувати вплив соціально-економічних, психологічних та інших чинників на їхні навчальні результати. Його результати можуть надалі стати підґрунтям для відстеження змін у якості початкової освіти в контексті реформування освіти на засадах Концепції Нової української школи (НУШ).

Другий цикл моніторингу (2021 рік) охопив близько 8 000 учнів 4-х класів. Результати цього циклу дали можливість відстежити зміни в навчальних досягненнях четвертокласників з математики та читання, порівняно з показниками 2018 року, зумовлені карантинними обмеженнями та запровадженням дистанційного навчання в період пандемії COVID-19.

Третій цикл моніторингу (2024 рік) охопив майже 11 000 учнів 4-х класів. Новацією цього циклу стало включення до дослідження всіх трьох основних освітніх галузей — читання, математики та природничо-наукових дисциплін (на матеріалі інтегрованого курсу «Я досліджую світ»). Одержані дані дали можливість відстежити зміни в навчальних досягненнях четвертокласників з математики та читання, порівняно з результатами 2018 та 2021 років, зумовлені навчанням в екстремальних умовах повномасштабного воєнного вторгнення. Також уперше було визначено рівень сформованості природничо-наукової компетентності, показники якого стануть відправною точкою для порівняльного аналізу її змін у наступних циклах моніторингу.

Наступні цикли моніторингу заплановано на 2027 та 2030 роки.