Моніторинг якості освіти визначений у Законі України «Про освіту» одним з основних заходів, спрямованих на забезпечення й підвищення якості освіти. Згідно з оновленою Програмою моніторингу, затвердженою наказом МОНУ 2020 року, загальнодержавний зовнішній моніторинг якості початкової освіти (ЗЗМЯПО) має проводитися раз на три роки. Об’єкт загальнодержавного моніторингу – мовно-літературна, математична й природнича освітні галузі на рівні початкової освіти закладів загальної середньої освіти. Об’єкт загальнодержавного моніторингу може бути розширений іншими освітніми компетентностями, щодо яких буде прийнято відповідне рішення під час підготовки відповідного циклу загальнодержавного моніторингу, тобто додаткової компетентності, як-от: технологічна, інформативна, здоров’язбережувальна, громадянська та історична.
На сьогодні проведено три цикли моніторингу: у 2018 році (загальнодержавний зовнішній моніторинг якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти») та у 2021, 2024 роках (загальнодержавний зовнішній моніторинг якості початкової освіти) з урахуванням змін, затверджених МОН у 2020 році. З результатами моніторингів попередніх років можна ознайомитися на сторінці дослідження, а результати моніторингу поточного року опрацьовуються і будуть оприлюднені на початку 2025 року. Наступний цикл планується проводити у 2027 році.
Запровадження систематичного державного моніторингу на рівні початкової освіти має важливе значення для формування в нашій країні цілісної системи моніторингу якості освіти на різних рівнях, яка поступово охопить базову й повну загальну середню освіту, а далі й вищу. Необхідність формування цієї системи зумовлена кардинальними змінами, що відбуваються на рівні загальної середньої освіти у зв’язку з утіленням у життя Концепції «Нова українська школа», засадничим для успішної реалізації якої є компетентнісний підхід, що передбачає не засвоєння певної суми знань і відпрацювання навичок їх застосування в різноманітних навчальних ситуаціях, а передусім формування заданості учнівства застосовувати набуті знання у практичних життєвих ситуаціях. Саме рівень сформованості компетентностей у мовно-літературній, математичній і природничій освітній галузях й відстежує моніторинг якості початкової освіти. Згідно з положеннями законів «Про освіту» та «Про вищу освіту» трансформаційні процеси, спрямовані на впровадження компетентнісного підходу, мають відбутися також на рівнях професійної (професійно-технічної) та вищої освіти, а отже, саме сформованість ключових компетентностей буде визначати в подальшому успішність чи неуспішність випускників шкіл.
Метою моніторингу, з одного боку, є отримання об’єктивних даних про поточний стан сформованості ключових (читацької, математичної та природничо-наукової) компетентностей випускників початкової школи, а з іншого, – простеження змін, що відбуватимуться в якості початкової освіти в процесі впровадження в країні концепції Нової української школи.
Основний етап першого циклу моніторингу було успішно проведено у 2018 році. Тоді результати тестувань та анкетувань близько 10 000 четвертокласників з усієї країни дали змогу визначити рівень сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи, які вчилися за старим Державним стандартом початкової освіти й старими навчальними програмами. Своєю чергою, дані анкетувань були використані для з’ясування залежності результатів навчання в початковій школі від соціально-економічних, психологічних та інших чинників. Результати цього циклу моніторингу викладено у 5-томному звіті.
Основний етап другого циклу моніторингу мав відбутися у 2020 році, однак у зв’язку із поширенням коронавірусної інфекції та запровадженням у країні жорсткого карантину реалізувати його проведення вдалося лише через рік – навесні 2021 року. Учасниками другого циклу моніторингу стали близько 8 000 українських четвертокласників, а також їхні вчителі.
Дані, зібрані в ході цього циклу дослідження дали змогу не лише зробити об’єктивні висновки щодо рівнів сформованості в учнів читацької та математичної компетентностей, а й визначити тенденцію в навчальних досягненнях четвертокласників, що означилася за три роки (між 2018 та 2021 роками). Важливо відзначити, що цим циклом було охоплено останніх випускників початкової школи, які ще навчалися за Державним стандартом початкової освіти 2011 року та відповідних до нього навчальних програм і навчальних матеріалів. Таким чином, наступний цикл дослідження мав надати інформацію про здобувачів початкової освіти, які навчалися в Новій українській школі.
Нововведенням моніторингу 2021 року стало дослідження актуальних питань, пов’язаних із реалізацією в молодшій школі дистанційного навчання та його впливом на якість освітнього процесу. Для з’ясування цих питань у межах другого циклу ЗЗМЯПО було проведено додаткове анкетування учасників під назвою «Дистанційне навчання в умовах пандемії COVID-19».
Результати, отримані за підсумками ЗЗМЯПО-2021 викладені у Звіті, що складається із двох частини:
- Частина І «Що знають і вміють випускники початкової школи та як змінилася ситуація за три роки»
- Частина ІІ «Передумови й результати навчання».
Крім того, з основними висновками та результатами дослідження можна ознайомитися в узагальнених варіантах звітів (Частина І, Частина ІІ).
Основний етап третього циклу моніторингу, попри всі виклики пов’язані з повномасштабною війною, відбувся навесні 2024 року. Тоді учасниками моніторингу стали майже 11000 четвертокласників/-ниць із 408 закладів освіти, а також їхні вчителі.
Нововведенням моніторингу 2024 року стало розширення галузей виконання тестових завдань випускниками / випускницями початкової школи. Крім традиційних завдань із читання та математики, учнівству було запропоновано також тестування із природничо-наукових дисциплін (курс «Я досліджую світ»), а отже, нарешті моніторингом охоплено всі три галузі, які вважають ключовими. Традиційно учнівство й вчителі заповнювали анкету, мета якої визначити зв’язок успішності четвертокласників і четвертокласниць із різноманітними чинниками шкільного та позашкільного середовища.
Проведення тестування й анкетування у циклі моніторингу 2024 року дасть змогу відстежити зміни в успішності учнівства із читання та математики, на тлі даних попередніх двох циклів ЗЗМЯПО (2018 та 2021 років), а також одержати об’єктивні дані щодо сформованості природничо-наукової компетентності випускників початкової школи.
Дані цього циклу моніторингу будуть особливо цінними також тим, що зможуть вказати на вплив, який повномасштабне вторгнення росії та пов’язані із цим виклики (переривання навчання, зміна його формату, вимушене переміщення учнівства тощо) мали на молодших школярів. Окрім даних про тенденції в успішності оволодіння читацької та математичної компетентностями, моніторинг також може відповісти на ряд запитань про добробут українських молодших школярів на тлі повномасштабного вторгнення.
На разі аналітики Українського центру оцінювання якості освіти опрацьовують результати цього циклу дослідження. З повним звітом можна буде ознайомитися на початку 2025 року.