Звіт про результати третього циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Навчання в кризових умовах: читацька, математична та природничо-наукова компетентності випускників початкової школи» (ЗЗМЯПО-2024) присвячено навчальним досягненням випускників початкової школи в математичній, читацькій та природничо-науковій галузях, а також дослідженню зв’язку цих результатів з окремими демографічними та інституційними чинниками. Крім того, у звіті розглянуто контекст, у якому відбувалося навчання учнів-учасників ЗЗМЯПО-2024, зокрема виклики, спричинені повномасштабною війною, і їхній вплив на успішність молодших школярів.
Частина І. Навчання в кризових умовах: читацька, математична та природничо-наукова компетентності випускників початкової школи. У цій частині схарактеризовано дослідницьку методологію та інструменти ЗЗМЯПО, а також рівень сформованості математичної, читацької та природничо-наукової компетентностей випускників початкової школи станом на 2024 р. і в динаміці між циклами 2018, 2021 та 2024 рр. (для математики і читання).
Частина ІІ. Освітні передумови і навчальні досягнення випускників початкової школи. У цій частині представлено результати аналізу чинників освітнього та позаосвітнього середовища, що впливають на навчальні досягнення учнівства початкової школи, а також дані про професійну діяльність, умови праці та благополуччя вчительства початкової школи.
Інструменти моніторингу з природничо-наукової галузі. Інструменти включають дослідницькі матеріали і завдання, які було використано в третьому циклі ЗЗМЯПО
Статистичні дані. Знеособлені дані містять результати анкетувань учасників дослідження (учнів і їхніх учителів) та оцінки, які учні отримали за виконання тестів. Ця інформація дасть змогу усім зацікавленим суб’єктам, зокрема освітнім аналітикам та експертам, вивчити цікаві для них питання, спираючись на надійне джерело інформації.
Статистичні даніМетодичні рекомендації. Рекомендації містять узагальнену характеристику типових труднощів, із якими стикаються випускники початкової школи в галузі читання, математики та інтегрованого курсу “Я досліджую світ”, і пропонують конкретні стратегії, практичні поради та приклади завдань для цілеспрямованого розвитку відповідних ключових компетентностей. Окремо у виданні приділено увагу аналізу змісту чинних підручників для початкової школи в аспекті представленості в них завдань, спрямованих на розвиток тих аспектів математичної, читацької і природничо-наукової компетентностей, щодо яких в учнівства спостерігаються проблеми.
Методичні рекомендації![]()
У Звіті про результати другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти» репрезентовано основну методичну та технологічну інформацію щодо підготовки й проведення моніторингу 2021 року, а також аналітичну, статистичну, психометричну інформацію за його підсумками.
Частина І. Що знають і вміють випускники початкової школи та як змінилася ситуація за три роки. зосереджена на аналізі результатів оцінювання випускників початкової школи з математики та читання, простеженні тенденцій у навчальних досягненнях учнів, що означилася за три роки (між 2018 та 2021 роками), а також дослідженні впливу дистанційної форми навчання (упродовж 2020/2021 навчального року) на успішність учнів у галузі математики та читання.
Частина ІІ. Передумови й результати навчання. присвячена глибинному дослідженні даних, отриманих за підсумками анкетування учасників моніторингу 2021 року (учнів і вчителів, які їх навчали) з погляду забезпечення рівності на початковій ланці освіти.
Статистичні дані. Знеособлені дані містять результати анкетувань учасників дослідження (учнів і їхніх учителів) та оцінки, які учні отримали за виконання тестів. Ця інформація дасть змогу усім зацікавленим суб’єктам, зокрема освітнім аналітикам та експертам, вивчити цікаві для них питання, спираючись на надійне джерело інформації.
Міжнародні публікації. За результатами першого циклу ЗЗМЯПО підготовлено статтю у міжнародному виданні, присвяченому мікронавчанню.
Рекомендації. Методичні рекомендації щодо формування читацької та математичної компетентностей учнів на рівні початкової освіти містять описи конкретних практик та зразки завдань, які можна використовувати на навчальних заняттях, зокрема і як приклади для розроблення діагностувальних робіт.
Діагностичний інструмент для школи. Для проведення на рівні школи діагностичного зрізу щодо сформованості читацької та математичної компетентності четвертокласників і четвертокласниць можна скористатися тестовим інструментарієм, який було використано в першому циклі ЗЗМЯПО. Діагностичний інструмент включає три тестові добірки із читання та одну тестову добірку з математики, інструкцію щодо перевірки (кодування) відповідей учнівства, а також ексель-форму, яка допоможе визначити рівень успішності учнівства за шкалою 1-12 балів.
![]()
У Звіті про результати першого циклу загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти» репрезентована основна аналітична, статистична, психометрична інформація за підсумками моніторингового дослідження 2018 року.
Частина І. Методологія та технологія. Репрезентує всі аспекти, пов'язані з нормативним та ресурсним забезпеченням моніторингового дослідження, процесами підготовки когнітивних, контекстних та інструктивних матеріалів, а також технологією збирання, оброблення даних та визначення результатів.
Частина ІІ. Математика. Окреслює сутність математичної компетентності та її вимірів; характеризує інструменти вимірювання математичної компетентності; репрезентує аналіз результатів оцінювання випускників початкової школи з математики, зокрема у зв'язку з даними анкетувань, а також зразки тестових завдань, використаних на основному етапі моніторингового дослідження, з усіма статистичними та психометричними характеристиками.
Частина ІІІ. Читання. Окреслює сутність читацької компетентності та її складників; характеризує інструменти вимірювання читацької компетентності; репрезентує аналіз результатів оцінювання випускників початкової школи із читання, зокрема у зв'язку з даними анкетувань, а також зразки тестових завдань, використаних на основному етапі моніторингового дослідження, з усіма статистичними та психометричними характеристиками.
Частина IV. Передумови й результати навчання. Репрезентує різноаспектний аналіз чинників психолого-педагогічного та соціально-економічного характеру, зібраних під час анкетувань учнів і вчителів, у стосунку до рівня сформованості читацької та математичної компонентностей випускників початкової школи.
Частина V. Булінг у початковій школі. Простежує поточну ситуацію, пов'язану з проявами негативного ставлення до учнів початкової школи, та вплив певних чинників на успішність учнів.
Статистичні дані. Знеособлені дані, отримані за підсумками тестування й анкетування випускників початкової школи та анкетування вчителів, які їх навчали. Просимо дослідників ознайомитися із файлом «Інформація» за покликанням «Відкриті дані».