Загальнодержавний зовнішній моніторинг якості початкової освіти (ЗЗМЯПО) є унікальним для України освітнім дослідженням. Дані, отримані за його підсумками, можуть стати в пригоді багатьом учасникам освітнього процесу. Так, отримана інформація може бути корисною для:
- Міністерства освіти і науки України з метою прийняття обґрунтованих управлінських рішень на рівні держави;
- адміністрацій закладів загальної середньої освіти з метою підвищення якості освітньої діяльності відповідних закладів;
- учителів початкових класів із метою вдосконалення практик викладання читання, математики й природничо-наукових дисциплін;
- батьків, діти яких здобувають освіту на початковому рівні освіти, з метою виваженого контролю якості освітніх послуг, які надає початкова школа їхнім дітям.
Станом на 2022 рік було проаналізовано та узагальнено результати вже двох циклів ЗЗМЯПО – 2018 та 2021 років. Результати першого циклу представлено у Звіті, що складається з 5-ти частин, кожна з яких присвячена детальному висвітленню однієї з тем (технологія моніторингу, результати із читання, результати із математики, освітній контекст тощо). Результати другого циклу ЗЗМЯПО узагальнено у двох частинах Звіту «Що знають і вміють випускники початкової школи та як змінилася ситуація за три роки» та «Передумови й результати навчання». З усіма звітами за результатами моніторингу можна ознайомитися на сторінці «Звіти / дані» .
Частина І Звіту ЗЗМЯПО-2021 зосереджена на вивченні стану сформованості в учнів читацької та математичної компетентностей і тенденцій в навчальних досягненнях четвертокласників, що означилася за три роки (між 2018 та 2021 роками). Натомість Частина ІІ присвячена аналізу впливу різноманітних чинників (соціальних, економічних, психологічних, педагогічних тощо) на результати тестувань учнівства.
У цих матеріалах учитель початкових класів, зацікавлений у всебічному розвитку своїх учнів та учениць, зокрема у формуванні їхньої читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей як центральних на цьому етапі навчання й надзвичайно важливих для опанування освітніх програм на наступних рівнях освіти, може знайти актуальну для себе інформацію щодо сучасних поглядів на читацьку, математичну та природничо-наукову компетентності, методи їх формування, чинників, що впливають на успішність учнівства у формуванні відповідних компетентностей. Крім того, у пригоді вчителю можуть бути матеріали, використані в межах моніторингу, а саме, анкети учня / учениці та учителя, зразки тестових зошитів із читання, математики, природничої галузі та матеріали з оцінювання (кодування) відповідей на тестові завдання на надання відкритої відповіді. Оприлюднені тестові форми можуть, наприклад, бути використані вчителями для проведення діагностування у своєму класі з метою виявлення проблемних для учнів та учениць аспектів у галузі читання, математики, природи.
У свою чергу батьків учнів та учениць початкових класів може зацікавити інформація про чинники, які впливають на успішність учнівства четвертокласників, що допоможе вживати необхідних заходів для поліпшення освітнього контексту, а отже, і для підвищення рівня сформованості основних компетентностей дітей на виході з початкової школи.
На сьогодні аналітики УЦОЯО працюють із даними, отриманими в ході третього циклу ЗЗМЯПО, який відбувся навесні 2024 року. З його результатами можна буде ознайомитися на початку 2025 року. Поточний (третій) цикл ЗЗМЯПО — перше масштабне освітнє дослідження на рівні початкової школи, проведене після початку повномасштабної війни, а отже його результати зможуть дати уявлення про те, як остання вплинула на рівень сформованості ключових компетентностей молодших школярів, а також інші важливі аспекти їх шкільного та позашкільного життя (як-то взаємостосунки з однолітками та вчителями, рівень психологічного благополуччя тощо).