Тут ви знайдете основну інформацію про міжнародне дослідження якості освіти PISA та його складники й процедури. Докладніше про це дослідження можна дізнатися на офіційному сайті PISA в Україні або на офіційному сайті PISA від Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).
PISA — це великомасштабний міжнародний освітній моніторинг, започаткований Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) 1997 року.
Офіційна назва моніторингу:
- англійською мовою – Programme for International Student Assessment (PISA);
- українською мовою – міжнародне дослідження якості освіти PISA.
Дослідження PISA проводять циклічно – кожні три або чотири роки. Цикл включає:
- етап підготовки документів, інструментів і процедур
- етап апробації інструментів і процедур (пілотний етап)
- етап збирання даних у закладах освіти (основний етап)
- етап підготовки й оприлюднення міжнародного та національних звітів.
Від часу започаткування вже проведено вісім циклів PISA, а саме у 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015, 2018, 2022 роках. Поточний цикл 2025 року є дев’ятим. Основний етап наступного, десятого, циклу заплановано провести у 2029 році.
У поточному циклі – PISA-2025 – участь бере 91 країна та економіка, серед яких і Україна. Пілотний етап PISA-2025 було проведено у 2024 році, основний етап проводиться у 2025 році.
Міжнародний рівень
На міжнародному рівні питаннями організації та проведення PISA опікується ціла низка колективних органів і підрядників, визначених Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), які утворюють консорціум.
Чотири групи залучені до постійного забезпечення імплементації PISA, а саме:
- Секретаріат ОЕСР (OECD Secretariat), який займається актуальними питаннями менеджменту дослідження; на чолі команди PISA (The PISA team) стоїть Andreas Schleicher, Director, Directorate for Education and Skills (Андреас Шляйхер, керівник Директорату освіти і компетентностей ОЕСР);
- Керівна рада PISA (PISA Governing Board), яка визначає політики щодо дослідження PISA та його впровадження на рівні країн;
- національні координатори PISA (National Project Managers (NPMs), які відповідальні за реалізацію PISA у своїх країнах / економіках;
- міжнародні підярдники (контрактори), найняті ОЕСР, серед яких:
- Australian Council for Educational Research (ACER) (Австралійська рада з освітніх досліджень) – основний виконавець PISA-2025, що забезпечує організацію й адміністрування всіх етапів дослідження;
- Open Assessment Technologies (OAT) – організація, яка відповідальна за розроблення платформи TAO для проведення онлайнового оцінювання в межах PISA-2025 та її функціювання;
- cApStAn – компанія, яка забезпечує процеси перекладу й адаптації всіх матеріалів PISA всіма мовами країн / економік, що беруть участь в оцінюванні;
- Westat – компанія, яка забезпечує формування репрезентативних вибірок на рівні країн, збирає дані та аналізує їх;
- Cambridge University Press and Assessment – організація, що розробляє і впроваджує оцінювання з іноземної (англійської) мови (Foreign Language Assessment, FLA) – додаткової галузі PISA-2025.
Національний рівень
Україна приєдналася до дослідження PISA в сьомому циклі (у 2016 році). Відтоді Національним центром PISA в Україні є Український центр оцінювання якості освіти, який разом з Міністерством освіти і науки України забезпечує всі процесі, пов’язані з організацією дослідження PISA в нашій країні. Очолює Національний центр – національний координатор PISA.
Національний центр PISA разом з регіональними центрами оцінювання якості освіти, регіональними координаторами PISA забезпечує реалізацію всіх етапів PISA в Україні.
Для формування вибірки закладів-учасників від України Національний центр PISA взаємодіє з Державною науковою установою «Інститут освітньої аналітики».
Однак, безперечно, реалізація PISA в Україні неможлива без тисяч залучених осіб, які виконують ролі відповідальних за пункти тестування, старших інструкторів.
Докладніше див. рубрику «Ролі»
📌 Докладніше: офіційний сайт PISA в Україні
Участь України в PISA є критично важливою, адже інформація, отримана за підсумками кожного циклу, дає об’єктивне бачення стану нашої освітньої системи. Особливого значення ці дані набули у зв’язку з тими випробуваннями, з якими стикнулася наша країна спочатку через пандемію COVID-19, а пізніше – через повномасштабне вторгнення.
На сьогодні ми маємо об’єктивні дані за підсумками двох попередніх циклів дослідження:
- PISA-2018: національний та міжнародний звіти;
- PISA-2022: національний звіт PISA та національний звіт з креативного мислення, а також міжнародний звіт.
Участь PISA-2025 дасть змогу оцінити вплив війни на освітню систему країни. Надалі ця інформація стане підґрунтям для прийняття виважених і ефективних політичних рішень у сфері загальної середньої освіти.
📌 Важливо: Порівняння результатів України в різних циклах PISA має певні обмеження, пов’язані з різницею в охопленні оцінюванням регіонів країни. Та, попри ці обмеження, результати дослідження надзвичайно цінні для вибудови ефективних політик на локальному й національному рівнях.
У циклі PISA-2018 в оцінюванні взяли участь заклади освіти з 25 регіонів нашої країни. До участі не вдалося залучити заклади, що розташовані на тимчасово окупованих територіях (Автономна Республіка Крим, м. Севастополь, окремі райони Донецької і Луганської областей).
У циклі PISA-2022 унаслідок повномасштабного вторгнення оцінювання вдалося провести лише в закладах освіти 18 регіонів, а саме у Вінницькій, Волинській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях та в місті Києві.
У циклі PISA-2025 дослідження відбуватиметься в 17 регіонах, де безпекова ситуація дає змогу провести оцінювання в приміщеннях закладів освіти, а саме у Вінницькій, Волинській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Тернопільській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях та в місті Києві.
Цільовою групою в PISA є 15-річні підлітки. У багатьох країнах світу саме в цьому віці молодь постає перед важливим вибором – продовжувати здобувати освіту чи поступово готуватися до виходу на ринок праці. І саме тому в PISA оцінюють не опанування підлітками національних навчальних програм, а те, наскільки 15-річні готові до дорослого життя, засвідчуючи під час тестування спроможність застосовувати на практиці здобуті в різних формах знання.
У межах основного етапу PISA-2025 в Україні цільову групу представлятимуть хлопці й дівчата, які народилися в період з 01 січня до 31 грудня 2009 року і навчаються в таких типах закладів:
- загальної середньої освіти,
- професійної (професійно-технічної) освіти,
- фахової передвищої освіти та
- вищої освіти.
Крім учнівства / студентства, учасниками PISA також можна назвати керівників закладів освіти, учительство і батьківство учнівства / студентства. Цим категоріям осіб у межах дослідження пропонують заповнити анкети. В Україні анкетують лише керівників закладів-учасників.
У кожному циклі PISA проводять тестування, метою якого є оцінювання компетентності 15-річних підлітків у трьох ключових галузях, а саме в галузі
Одна з ключових галузей стає основною в певному циклі. Зокрема в циклі PISA 2025 року основною є природничо-наукова галузь. Це означає, що більшість учнів / студентів, відібраних до участі в дослідженні, під час тестування, крім іншого, буде виконувати завдання з природничо-наукових дисциплін.
Починаючи із 2012 року на додачу до ключових галузей PISA пропонує оцінювання з інноваційних і додаткових галузей.
У 2025 році PISA інноваційною галуззю є навчання в цифровому світі (Learning in the Digital World, LDW). Додатковою галуззю в циклі 2025 року є оцінювання з іноземної мови (Foreign Language Assessment, FLA), а саме англійської.
Ось як у рамкових документах PISA визначено кожну зі згаданих компетентностей.
✅ Математична грамотність – це здатність міркувати математично, а також формулювати, застосовувати та інтерпретувати математику для розв’язання проблем у різноманітних реальних контекстах. Вона включає поняття, процедури, факти та інструменти для опису, пояснення та прогнозування явищ. Математична грамотність допомагає людям приймати обґрунтовані судження та рішення, ставати конструктивними, активними та рефлексивними громадянами 21-го століття.
✅ Читацька грамотність – це здатність розуміти, використовувати, оцінювати тексти різноманітні тексти (як художні, так і не художні), рефлексувати над ними і взаємодіяти з ними для досягнення власних цілей, розвитку своїх знань і потенціалу та участі в житті суспільства.
✅ Компетентність у природничо-науковій галузі – це здатність людини взаємодіяти з питаннями, пов’язаними з наукою та з науковими ідеями як громадянина чи громадянки, яка відрита до рефлексії. Науково освічена людина може долучатися до виважених дискусій щодо науки, сталого (збалансованого) розвитку й технологій для того, щоб діяти поінформовано. Для цього потрібні такі компетентності: пояснювати явища науково; розробляти й оцінювати наукове дослідження та критично інтерпретувати наукові дані й докази; досліджувати, оцінювати та використовувати природничо-наукову інформацію для прийняття рішень і подальших дій.
✅ Уміння навчатися в цифровому світі – це здатність брати участь в ітеративному (тобто повторюваному) та саморегульованому процесі формування знань і розв’язання проблем за допомогою обчислювальних інструментів і практик. У PISA тест для оцінювання рівня навчання в цифровому світі зосереджується на двох компетентностях, які є важливими для навчання з використанням технологій, а саме: 1) саморегульоване навчання, що стосується моніторингу та контролю своїх метакогнітивних, когнітивних, поведінкових, мотиваційних і афективних процесів під час навчання; та 2) обчислювальні та наукові дослідницькі практики, які стосуються здатності використовувати цифрові інструменти для дослідження систем, представлення ідей і розв’язання проблем за допомогою обчислювальної логіки.
✅ Володіння іноземною мовою, зокрема англійською, – це здатність використовувати іноземну мову для ефективного спілкування, що передбачає поєднання вербально-комунікативних компетенцій і загальних компетенцій, які дають змогу реалізувати комунікативний намір (сприйняття (рецепція), створення (продукування), взаємодія (інтеракція) та посередництво (медіація)), через застосування однієї або кількох компетентностей одночасно (читання, слухання (аудіювання), говоріння або письмо) або їх комбінації. Це також потребує активації відповідних мовленнєвих стратегій.
📌 Докладніше: офіційний сайт PISA в Україні
Щоб краще зрозуміти, чому 15-річні підлітки на тестуванні показують ті чи ті результати, у PISA збирають інформацію про різноманітні чинники, які можуть позначатися на успішності учнів / учениць і студентів / студенток. Цю інформацію отримують з анкет, що їх заповнюють учасники й учасниці, а саме:
- учнівство / студентство, яке потрапило до вибірки учасників;
- керівництво закладів-учасників.
В анкетах підлітків запитують про їхній навчальний досвід у закладі і поза ним, про передумови для навчання, які вони мають удома, про атмосферу в закладі тощо.
Своєю чергою керівництво закладу в анкеті має змогу надати інформацію про поширені педагогічні практики, про склад педколективу, матеріальне й методичне забезпечення закладу. У сукупності ця інформація дає змогу краще зрозуміти результати учнівства / студентства.
У циклі PISA-2025 буде запропоновано такі анкети:
- Анкета для учня / студента (орієнтовний час на заповнення – 35 хв);
- Анкета для учня / студента щодо обізнаності з інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ) (орієнтовний час на заповнення – 15 хв);
- Анкета для учня / студента в межах оцінювання з іноземної (англійської) мови (орієнтовний час на заповнення – 35 хв);
- Анкета для закладу освіти (орієнтовний час на заповнення – 50 хв за умови попередньої підготовки деяких статистичних матеріалів).
15-річні учасники й учасниці будуть заповнювати анкети залежно від того, яке тестування вони проходитимуть. Наприклад, учнівство / студентство, яке відібрали для виконання тесту на аудіювання та говоріння англійською мовою (FLA-LS) буде заповнювати «Анкету для учня / студента в межах оцінювання з іноземної (англійської) мови».
Учнівству / студентству з особливими освітніми потребами (ООП), яке виконуватиме 1-годинний тест, буде запропоновано скорочену (25-хвилинну версію) «Анкети для учня / студента».
📌 Важливо:
- Усі персональні дані в межах PISA мають статус конфіденційних, а всі особи, які мають доступ до цих даних, підписують угоду про нерозголошення конфіденційної інформації.
- Жодна інформація про учасників / учасниць, яку збирають під час анкетування, не пов’язується з їхніми персональними даними. Усі дані обробляться в деперсоніфікованому вигляді.
До участі в основному етапі PISA-2025 в нашій країні залучено 298 закладів освіти, які відібрано за спеціальною процедурою з переліку, визначеного міжнародною компанією з формування вибірки Westat.
Це великі й малі заклади, заклади із сільської і міської місцевості в 17 регіонах: Вінницькій, Волинській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Тернопільській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях та в місті Києві.
Кожен з 298 закладів підготував повний список учнів / студентів, які відповідають вимогам PISA. На основі даних із цих списків за спеціальною процедурою компанією Westat було визначено тих учнів / студентів, які у своєму закладі освіти проходитимуть тестування та анкетування у визначені дні проведення сесій оцінювання.
Якщо в закладі навчається 50 і більше 15-річних підлітків, які відповідають критеріям участі в PISA, то для участі в оцінюванні відібрано 50 учнів / учениць або студентів / студенток.
Якщо в закладі навчається менш ніж 50 підлітків, які відповідають критеріям PISA та FLA, то до участі в оцінюванні буде залучено їх усіх.
Таким чином, планований показник учнів / студентів, які братимуть участь у циклі PISA-2025, становить понад 10 000 осіб.
Звісно, за підсумками проведення оцінювання ця кількість незначно може зменшитися, адже деякі учні / студенти, яких відібрано для участі, не зможуть реалізувати цю можливість, оскільки, наприклад, навчаються дистанційно, бо через війну перебувають в іншому регіоні країни або й за кордоном.
📌 Важливо: Для якості даних за підсумками PISA-2025 критично, щоб участь у дослідженні від нашої країни взяла максимальна кількість учнів / студентів із-поміж тих, які потрапили до вибірки.
Учні / учениці й студенти / студентки, які мають особливі освітні потреби (ООП), обов’язково залучаються до оцінювання, якщо для них є змога створити відповідні умови, які надає дослідження PISA.
Ті учасники й учасниці з ООП, які можуть проходити звичайне 2-годинне тестування PISA чи FLA, будуть його проходити разом з іншими своїми ровесниками. А ті учні / учениці чи студенти / студентки з ООП, яким складно виконувати тест протягом 2 годин, матимуть змогу пройти 1-годинне тестування. Такі учасники й учасниці також заповнюватимуть коротшу анкету (25 хв.)
Сесію оцінювання, під час якої учасники й учасниці з ООП виконуватимуть 1-годинний тест, називають UH-сесією PISA («Une Heure», UH – 1 година). Цю сесію проводять окремо від інших сесій.
Те, чи учасник чи учасниця з ООП братиме участь UH-сесією PISA (тобто виконуватиме 1-годинний тест), визначає відповідальний за пункт тестування, проконсультувавшись попередньо з адміністрацією закладу освіти.
📌 Важливо:
PISA є інклюзивним дослідженням, тому важливо забезпечити якомога ширше охоплення учнівства / студентства з ООП, зважаючи на доступі пристосування.
Сесія оцінювання – це період часу, упродовж якого визначені учасники й учасниці проходитимуть тестування і заповнюватимуть анкету в приміщенні свого закладу освіти на комп’ютерах або ноутбуках у спеціально підготовленій аудиторії.
У межах PISA-2025 учасник або учасниця може брати участь в одній із таких сесій:
- звичайна сесія оцінювання PISA
- UH-сесія оцінювання PISA
- сесія FLA.
! Під час кожної із сесій передбачено чіткі етапи, зокрема й дві нетривалих перерви.
Звичайна сесія оцінювання PISA
Під час звичайної сесії PISA учасники й учасниці:
- виконуватимуть 2-годинний комп’ютерний тест, який міститиме завдання із читання, математики, природничо-наукових дисциплін та навчання в цифровому світі (Learning in the Digital World (LDW)). При цьому окремим учасникам чи учасницям буде надано завдання не з усіх галузей, а лише з двох або трьох;
- проходитимуть 50-хвилинне анкетування, яке передбачає надання відповідей на запитання «Анкета для учня / студента» та «Анкета щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ)».
Схему цієї сесії наведено нижче.
UH-сесія оцінювання PISA – сесія для учнівства з особливими освітніми потребами
Під час звичайної сесії PISA учасники й учасниці:
- виконуватимуть 1-годинний комп’ютерний тест, що є коротшою версію тесту PISA, який міститиме завдання із читання, математики, природничо-наукових дисциплін. Окремим учасникам чи учасницям буде надано завдання не з усіх галузей, а лише з двох;
- проходитимуть 20-хвилинне анкетування, яке передбачає надання відповідей на запитання «Анкета для учня / студента».
Схему цієї сесії наведено нижче.
Сесія оцінювання FLA – сесія для учнівства / студентства, яким призначено тестування з англійської мови на говоріння та слухання
- виконуватимуть 2-годинний комп’ютерний тест, який міститиме завдання із читання англійською або (рідше) українською мовою та завдання на аудіювання й говоріння англійською мовою;
- проходитимуть 35-хвилинне анкетування, яке передбачає надання відповідей на запитання «Анкета для учня / студента в межах оцінювання з іноземної мови (FLA)».
! Для участі в цій сесії старший інструктор обов’язково надасть гарнітуру – навушники з мікрофоном.
Схему цієї сесії наведено нижче.
У межах PISA всі учасники й учасниці виконуватимуть унікальні набори тестових завдань, залежно від того, яку форму тестування їм визначено компанією Westat у Бланку відстеження учнів / студентів, який є основним документом під час проведення сесій оцінювання.
У Бланку є окрема колонка, що має назву «Розподіл форм тестування», де визначено, хто з учасників / учасниць який тест виконуватиме. Навпроти кожної особи в цій колонці може бути одна з трьох позначок:
- PISA
- FLA-R
- FLA-LS
Бланк відстеження учнів / студентів (приклад)*
* У прикладі всі назви й імена вигадані. Будь-який збіг є випадковим.
Позначка «PISA» говорить про те, що відповідна особа виконуватиме тест, у якому можуть бути завдання з читання, математики, природничо-наукових дисциплін та навчання в цифровому світі.
Позначка «FLA-R» говорить про те, що відповідна особа виконуватиме тест, у якому обов’язково будуть завдання на читання англійською мовою (FLA-R = FLA Reading). Крім цього, у такому тесті можуть бути завдання на читання українською мовою або завдання з інших галузей PISA.
Позначка «FLA-LS» говорить про те, що відповідна особа виконуватиме тест, у якому під час першої години тестування будуть завдання на читання англійською або українською мовою, а під час другої години тестування завдання на аудіювання (слухання) та говоріння англійською мовою (FLA-LS = FLA Listening and Speaking).
Учнівство / студентство, якому призначено тест «FLA-R», проходитиме тестування під час звичайних сесій PISA, тобто разом із ровесниками, яким призначено тест «PISА».
Ті учасники й учасниці, яким призначено виконувати тест «FLA-LS», проходитимуть тестування окремо від інших – під час окремої сесії. Це пов’язано з тим, що під час виконання завдань на аудіювання та говоріння учасникам і учасницям потрібні будуть гарнітури (навушники з мікрофонами).
Також під час окремої сесії проходитиме оцінювання учнівство / студентство з особливими освітніми потребами (ООП), яке потребує коротшого за часом тестування. Такі учасники й учасниці виконуватимуть скорочену версію звичайного тесту «PISA».
Після виконання тестів учасники й учасниці мають заповнити відповідну їм анкету.
📌 Важливо: Усі учасники й учасниці мають виконувати тільки той тест, який їм призначено в Бланку відстеження учнів / студентів. Жодних замін чи якихось інших маніпуляцій не може бути!