Інформація для закладу освіти – учасника PISA-2025

З 17 березня до 4 травня 2025 року в Україні триватиме основний етап PISA-2025.

Якщо ваш заклад освіти було відібрано для участі в дослідженні, ви отримаєте від Національного центру PISA, регіональних центрів оцінювання якості освіти та регіональних координаторів PISA докладні інструкції та підтримку на кожному етапі проведення оцінювання. У цьому розділі ви знайдете основну інформацію про дослідження та основні завдання закладу-учасника.

Хто братиме участь у PISA-2025 від вашого закладу?

Участь у дослідженні від вашого закладу може брати учнівство / студентство, яке відповідає критеріям PISA (народилося в період між 01.01.2009 та 31.12.2009 і навчається в 7-11 класах або на 1-2 курсах) та критеріям оцінювання з іноземної мови (FLA) (вивчало англійську мову більш ніж один рік).

Якщо у вашому закладі навчається 50 і більше 15-річних підлітків, які відповідають зазначеним попередньо критеріям, то міжнародною компанією з формування вибірки Westat для участі в оцінюванні відібрано 50 учнів / учениць або студентів / студенток.

Якщо у вашому закладі навчається менш ніж 50 підлітків, які відповідають критеріям PISA та FLA, то до участі в оцінюванні будуть залучені всі вони.

В оцінюванні можуть не брати участь лише окремі особи, у яких для цього є підстави, визначені міжнародними стандартами формування вибірки.

📌 Важливо: Закладам надзвичайно важливо забезпечити участь усіх відібраних учнів / студентів чи учениць / студенток, оскільки низький відсоток участі може спричинити виключення даних країни з аналізу, а отже, усі зусилля тисяч людей – як організаторів, так і учасників – можуть виявитися марними.

Що чекає на учасників і учасниць PISA від вашого закладу

Учнівство / студентство, відібране у вашому закладі для участі в дослідженні, виконуватиме тести й заповнюватиме анкети. Крім того, анкету також буде запропоновано заповнити керівникові / керівниці вашого закладу.

Усі компоненти оцінювання відбуватимуться на комп’ютерній основі в спеціальному онлайновому середовищі PISA, доступ до якого матимуть тільки відібрані учасники й учасниці.

Кожен учень / студент чи учениця / студентка під час тестування виконуватиме свій унікальний набір тестових завдань, який визначено для нього / неї відповідно до складної процедури розподілу тестів. Те, які саме завдання виконують учасники / учасниці, впливає на те, яку саме анкету їм буде запропоновано заповнити.

📌 Важливо:

Спеціально готувати учнів / студентів та учениць / студенток, яких відібрано для участі в оцінюванні, категорично заборонено!

PISA оцінює компетентності, яких набули 15-річні підлітки як у межах формального навчання в закладі освіти, так і в позанавчальній діяльності, а отже, жодна спеціальна підготовка не дасть результату.

Як адмініструватимуть PISA у вашому закладі?

Учасники / учасниці від вашого закладу братимуть участь в одній із таких сесій оцінювання:

  • Звичайна сесія оцінювання PISA
    • Передбачає виконання 2-годинного тесту (з перервою після 1-ї години) та заповнення анкети PISA та анкети ІКТ. Учнівство / студентство, яке братиме участь у такій сесії виконуватиме завдання із читання (українською та/або англійською мовою), математики, природничо-наукових дисциплін і навчання в цифровому світі.
  • UH-сесія оцінювання – лише для осіб з ООП
    • Подібна до попередньої, однак є її скороченою версією (UH – означає «une heure» або «одна година»). Ця сесія передбачає 1-годинне тестування (з перервою після 30 хвилин). Участь у такій сесії можуть брати лише окремі учасники, які мають особливі освітні потреби і через це не можуть брати участь у звичайній сесії PISA. Ця категорія учасників також заповнюватиме коротший варіант анкети.
  • Сесія оцінювання FLA
    • Передбачає виконання 2-годинного тесту (з перервою після 1-ї години) та заповнення анкети FLA. Учнівство / студентство, яке братиме участь у такій сесії виконуватиме завдання із читання (українською або англійською мовою) та завдання на аудіювання та говоріння англійською мовою (FLA Listening and Speaking, FLA-LS). Для участі в цій сесії обов’язково потрібна гарнітура (навушники з мікрофонами).

У закладі освіти може бути проведено кілька сесій оцінювання в один або різні дні, залежно від кількості учнівства / студентства, відібраних для участі, а також від кількості наявної комп’ютерної техніки та гарнітур для проведення тестування з аудіювання та говоріння англійською мовою (FLA-LS).

Незалежно від того, які сесії заплановані для проведення у вашому закладі, усі вони відбуватимуться за однотипними чітко визначеними правилами. За дотриманням правил стежитимуть відповідальний за пункт тестування, старший інструктор з проведення оцінювання, а також зовнішні спостерігачі, призначені Національним центром PISA, або монітори якості, призначені міжнародним підрядником, відповідальним за проведення PISA.

📌 Важливо:

  • Оцінювання PISA жодним чином не ставить за мету оцінити роботу окремих учнів / учениць чи студентів / студенток, педагогів або адміністрації закладу.
  • Усі дані, зібрані в межах PISA, є суворо конфіденційними. За підсумками дослідження не буде опубліковано жодних даних, за якими можна було б ідентифікувати окремих учасників / учасниць або окремі заклади освіти чи навіть регіони, де проводилося оцінювання.
  • Усі національні дані будуть деперсоналізовані й агреговані в єдину міжнародну базу, на основі якої буде підготовлено міжнародний та національний звіти.
Які основні завдання вашого закладу як учасника PISA-2025?

Основні завдання закладів освіти, які потрапили до вибірки закладів-учасників основного етапу PISA-2025, такі.

  • Визначити відповідального / відповідальну за пункт тестування (ПТ), який / яка координуватиме процеси організації та проведення оцінювання в закладі та взаємодіятиме з Національним центром PISA та регіональним центрами оцінювання якості освіти, регіональним координатором PISA та старшими інструкторами / інстукторками.
  • Забезпечити технічні умови для проведення оцінювання на комп’ютерній основі (комп’ютери / ноутбуки, Інтернет, за наявності – гарнітура для проведення FLA-LS, які відповідають установленим вимогам PISA).
  • Поінформувати учнівство / студентство, яке відібрали для участі в оцінюванні, та його батьківство про особливості оцінювання.
  • Поінформувати педагогічний колектив про проведення оцінювання та про його важливість для освітньої системи нашої країни.
  • Усебічно сприяти роботі відповідального / відповідальної за ПТ і старших інструкторів / інструкторок, які безпосередньо проводитимуть сесії оцінювання в аудиторіях.
  • Заповнити анкету закладу освіти й надіслати її у визначені Національним центром PISA терміни.

📌 Важливо:

Заклад освіти відіграє ключову роль у забезпеченні якісного проведення PISA-2025. Дякуємо за вашу співпрацю!

Що далі?

Якщо ваш заклад освіти бере участь в основному етапі PISA-2025, радимо переглянути розділ «Ролі», щоб дізнатися, хто за що відповідає на різних етапах проведення оцінювання.

📌 Перейдіть до Розділу 2: Ролі в PISA