Ролі залучених осіб

Організацію та проведення основного етапу PISA-2025 в закладах освіти забезпечують кілька категорій суб’єктів. Нижче розглянуто ролі кожного з них, а також взаємодію між ними.

Відповідальний за пункт тестування (ПТ)

Відповідальний за пункт тестування (відповідальний за ПТ) – це працівник закладу освіти, якого призначає керівник закладу – учасника основного етапу PISA-2025 за запитом Національного центру PISA.

📌 Основна функція: організувати й координувати процес проведення сесій оцінювання в закладі освіти.

📌 Основне джерело інформації: Інструкція для відповідального за пункт тестування, яку надає Національний центр PISA.

Основні обов’язки:

  • Забезпечення взаємодії між адміністрацією закладу освіти, Національним центром PISA і персоналом, залученим до проведення оцінювання в закладі освіти (старшими інструкторами, адміністраторами комп’ютерного оцінювання).
  • Отримання від Національного центру PISA та перевірка матеріалів, необхідних для проведення оцінювання в закладі; передання необхідних матеріалів старшому інструктору та адміністратору з комп’ютерного оцінювання.
  • Забезпечення перевірки технічної спроможності закладу освіти до проведення оцінювання.
  • Підготовлення списку учнівства / студентства – потенційних учасників оцінювання.
  • Підготовлення бланків відстеження учнів / студентів для проведення сесій оцінювання.
  • Планування кількості сесій оцінювання в закладі освіти і графіка їх проведення.
  • Підтримання зв’язку з учнівством / студентством і його батьківством, інформування їх про особливості PISA.
  • Координування роботи персоналу, залученого до проведення оцінювання (старші інструктори, адміністратори комп’ютерного оцінювання).
  • Визначення необхідності проведення додаткової сесії оцінювання і її організація.
  • Контроль за своєчасним заповненням анкети керівником закладу освіти.
  • Забезпечення схоронності матеріалів оцінювання.
  • Взаємодія з моніторами якості PISA та спостерігачами (у разі відвідування ними закладу).
  • Передання матеріалів оцінювання Національному центру PISA після проведення всіх сесій оцінювання в закладі.

💡 Ця роль є ключовою для успішного адміністрування PISA в закладі освіти й злагодженої взаємодії всіх залучених сторін!

Старший інструктор

Старший інструктор – це особа, яку визначає регіональний центр оцінювання якості освіти для проведення сесій оцінювання в закладі освіти. Під час виконання обов’язків старший інструктор координує свою діяльність з відповідальним за пункт тестування (ПТ) та взаємодіє з адміністратором з комп’ютерного оцінювання.

📌 Важливо: Сесія оцінювання – це чітко прописана процедура тестування та анкетування учасників / учасниць впродовж визначеного часу в аудиторії закладу освіти.

📌 Основна функція: забезпечити якісне проведення (адміністрування) сесії оцінювання в закладі освіти у визначений день.

📌 Основні джерела інформації:

  • Інструкція для старшого інструктора з проведення оцінювання.
  • Інструкція для користування платформою оцінювання PISA та Сценарій для старшого інструктора з проведення комп’ютерного оцінювання.
  • Інструкція для користування платформою оцінювання PISA та Сценарій для старшого інструктора з проведення комп’ютерного оцінювання з іноземної (англійської) мови.
  • Інструкція для користування платформою оцінювання PISA та Сценарій для старшого інструктора з проведення комп’ютерного UH-оцінювання.

Основні обов’язки:

  • Взаємодія з відповідальним за ПТ, адміністратором комп’ютерного оцінювання щодо дотримання всіх вимог, визначених інструкціями.
  • Ознайомлення з інструктивними матеріалами дослідження, наданими Національним центром PISA.
  • Відвідування тренінгу для старших інструкторів, організованого Національним центром PISA.
  • Перевірка й погодження з відповідальним за ПТ бланка відстеження учнів / студентів у день проведення сесії оцінювання.
  • Підготовлення приміщення та матеріалів для проведення сесії оцінювання.
  • Проведення сесії оцінювання відповідно до міжнародних стандартів PISA за алгоритмом, визначеним сценарієм для старшого інструктора.
  • Організація ефективної роботи учнівства / студентства, яке бере участь у сесії оцінювання, в аудиторії.
  • Відстеження присутності учнівства / студентства на сесіях оцінювання та заповнення відповідних документів.
  • Контролювання дотримання всіма учасника й учасницями правил оцінювання (зокрема щодо заборони знімкувати будь-які матеріали дослідження) та забезпечення схоронності конфіденційних матеріалів під час проведення сесії оцінювання.
  • Проведення додаткової сесії оцінювання в разі потреби (за погодженням з відповідальним за ПТ).
  • Заповнення необхідних форм після проведення сесії оцінювання та передання всіх матеріалів відповідальному за ПТ.

💡 Від точності та професіоналізму старшого інструктора залежить якість отриманих даних!

Адміністратор з комп’ютерного оцінювання

Адміністратор з комп’ютерного оцінювання – це особа, яку визначає регіональний центр оцінювання якості освіти для проведення сесій оцінювання в закладі освіти. Під час виконання обов’язків адміністратор з комп’ютерного оцінювання координує свою діяльність з відповідальним за пункт тестування (ПТ) та взаємодіє зі старшим інструктором.

📌 Важливо: Сесія оцінювання – це чітко прописана процедура тестування та анкетування учасників / учасниць впродовж визначеного часу в аудиторії закладу освіти.

📌 Основні джерела інформації:

  • Інструкція для старшого інструктора з проведення оцінювання.
  • Інструкція для користування платформою оцінювання PISA та Сценарій для старшого інструктора з проведення комп’ютерного оцінювання.
  • Інструкція для користування платформою оцінювання PISA та Сценарій для старшого інструктора з проведення комп’ютерного оцінювання з іноземної (англійської) мови.
  • Інструкція для користування платформою оцінювання PISA та Сценарій для старшого інструктора з проведення комп’ютерного UH-оцінювання.
  • Зауваги для старшого інструктора щодо анкети для учнів / студентів.

📌 Основна функція: забезпечити технічну підтримку процесів проведення оцінювання на комп’ютерній основі в закладі освіти.

Основні обов’язки:

  • Кількаразова перевірка готовності комп’ютерної техніки та інтернет-з’єднання в закладі освіти до проведення оцінювання на комп’ютерній основі (з використанням «Інструменту визначення готовності закладу освіти до проведення оцінювання PISA, School Readiness Tool, SRL»).
    • за кілька тижнів до проведення оцінювання (у різний час і з різним навантаженням);
    • напередодні проведення сесії оцінювання;
    • у день проведення сесії оцінювання.
  • Тестування гарнітури для проведення сесій оцінювання з іноземної мови (за необхідності) та якості інтернет-підключення в закладі освіти.
  • Запуск платформи оцінювання PISA та під’єднання гарнітури (у разі необхідності) у день проведення сесії оцінювання.
  • Допомога учасникам / учасницям зі входом на платформу оцінювання (у разі виникнення технічних проблем).
  • Технічна підтримка роботи старшого інструктора (у разі виникнення технічних проблем).
  • Підтримання зв’язку з Національним центром PISA в разі виникнення серйозних технічних збоїв.

💡 Ця роль критично важлива, оскільки PISA проводять у комп’ютерному форматі!

Керівник закладу освіти

Керівництво закладів освіти – учасників PISA відіграє ключову роль у забезпеченні готовності закладу до проведення сесій оцінювання у визначені терміни.

📌 Основна функція: забезпечити організаційну підтримку проведення оцінювання PISA в закладі освіти, відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 07.02.2025 № 160 «Про проведення в закладах освіти України основного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025».

Основні обов’язки

  • Взаємодія з регіональним координатором PISA, регіональним центром оцінювання якості освіти, Національним центром PISA.
  • Призначення відповідального за пункт тестування (ПТ) у закладі освіти і взаємодія з ним.
  • Контроль підготовки до проведення сесій оцінювання в закладі освіти, зокрема в питаннях технічного та матеріального забезпечення сесій оцінювання.
  • Забезпечення інформування учнівства / студентства, відібраного до участі в оцінюванні, та його батьківства про особливості дослідження.
  • Унесення змін до режиму роботи закладу відповідно до графіка проведення сесій оцінювання в закладі.
  • Створення безпечних умов для проведення сесій оцінювання.
  • Забезпечення участі в сесіях оцінювання відібраних учнів / студентів.
  • Надання всієї необхідної підтримки старшим інструкторам в дні проведення сесій оцінювання (без утручання в роботу старших інструкторів).
  • Забезпечення доступу до закладу освіти моніторів якості освіти та/або зовнішніх спостерігачів, які мають відповідні посвідчувальні документи.
  • Заповнення «Анкети для закладу освіти».

📌 Важливо: у період проведення сесій оцінювання в закладі керівник має заповнити онлайнову «Анкету для закладу освіти» й обов’язково надіслати її. Для ефективної роботи з анкетою попередньо важливо опрацювати матеріали, зазначені нижче, що їх надасть відповідний за ПТ.

📌 Основні джерела інформації:

  • «Інструкція щодо заповнення анкети керівником закладу освіти», де надано інформацію про те, як працювати з анкетою.
  • «Підготовка до заповнення анкети для закладу освіти», де надано перелік запитань анкети, для відповіді на які потрібна деяка статистична інформація, яку варто зібрати заздалегідь.

💡 Керівник чи керівниця закладу відіграє стратегічну роль у якісному проведенні дослідження в закладі, а також провідну роль у наданні об’єктивної інформації про освітні практики у своєму закладі!

📌 Важливо: Керівник закладу не має права втручатися в процес проведення сесій оцінювання, крім випадків, коли за запитом старшого інструктора є потреба в якихось заходах, що необхідні для реалізації цілей дослідження.

Монітор якості PISA та зовнішній спостерігач

Одним з важливих складників адміністрування основного етапу PISA в закладах освіти – учасниках є контроль якості проведення сесій тестування та анкетування.

Цю процедуру забезпечують:

  • монітори якості (PISA Quality Monitor, PQM), яких призначає ACER (Australian Council for Educational Research) – дослідницький центр, що визначений Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) відповідальним за проведення PISA-2025 на міжнародному рівні;
  • зовнішні спостерігачі, яких залучає Національний центр PISA та регіональні центри оцінювання якості освіти.

📌 Основна функція моніторів і спостерігачів: спостерігати в закладі освіти за проведенням сесій оцінювання в аудиторії та документувати ступінь дотримання всіх процедур оцінювання, визначених міжнародними стандартами.

Важливо! Ані монітори якості, ані спостерігачі не мають права втручатися в процеси адміністрування оцінювання в закладі освіти, однак можуть указати відповідальному за ПТ або старшому інструктору на потребу реалізації якихось дій, якщо цього потребуватиме ситуація.

Основні функції моніторів якості PISA

  • Відстеження процесу проведення сесій оцінювання в аудиторії.
  • Контролювання роботи відповідального за ПТ та старшого інструктора під час проведення сесії оцінювання.
  • Контроль за об’єктивністю проведення оцінювання й неупередженим ставленням до всіх учасників оцінювання.
  • Фіксування всіх випадків порушення вимог, визначених в інструкціях для відповідального за ПТ та старшого інструктора.
  • Надання міжнародним партнерам звіту, у якому відбито результати моніторингу.

Основні функції спостерігачів

  • Спостереження за процесом проведення сесій оцінювання в пункті проведення моніторингу в закладі освіти, зокрема в аудиторіях, де проводиться оцінювання.
  • Фіксування випадків порушення вимог, визначених в інструкціях для відповідального за ПТ та старшого інструктора.
  • Надання регіональному центру оцінювання якості освіти та/або Національному центру PISA інформації про результати спостереження.

💡 Моніторинг гарантує прозорість процедур і достовірність результатів дослідження!

📌 Важливо: Монітори якості та зовнішні спостерігачі, як і інші учасники процесів адміністрування PISA-2025 в закладі освіти, обов’язково мають підписати угоду про нерозголошення конфіденційної інформації, яку їм надає відповідальний за ПТ.

Регіональний координатор PISA

Регіональний координатор PISA – це особа, яку визначено наказом Міністерства освіти і науки України від 02.01.2024 року № 3 «Про затвердження Плану заходів із реалізації у 2024 році міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 та міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025 і Переліку регіональних координаторів міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025» для виконання функцій підтримки проведення PISA у відповідному регіоні.

📌 Важливо: Основний етап PISA-2025 в Україні буде проведено лише в 17 регіонах, а саме в закладах освіти Вінницької, Волинської, Житомирської, Закарпатської, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Львівської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Тернопільської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської, а також міста Києва. Не охоплені дослідженням через безпекові ризики або тимчасову окупацію певні території десяти регіонів країни, а саме Дніпропетровська, Донецька, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Харківська, Херсонська та Сумська області, Автономна Республіка Крим і місто Севастополь.

📌 Основна функція: забезпечити організаційну та координаційну підтримку в процесі проведення оцінювання PISA-2025 у закладах освіти у своєму регіоні.

Основні обов’язки

  • Взаємодія з регіональним центром оцінювання якості освіти, Національним центром PISA, керівниками закладів освіти – учасників, відповідальними за ПТ та іншими залученими особами.
  • Проведення з керівниками закладів – учасників інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо специфіки та умов проведення оцінювання PISA.
  • Підтримка закладів у процесі підготовки до проведення сесій оцінювання.
  • Виконання функцій спостерігача чи інших (у разі потреби).
  • Поширення інформації про дослідження PISA та його результати в регіоні.

💡 Активна діяльність регіональних координаторів гарантує обізнаність усіх осіб, дотичних до дослідження на регіональному рівні!