Загальна інформація

У 2016 році Україна вперше долучилася до Програми міжнародного оцінювання учнівства – PISA. Програма має на меті порівняти освітні системи більшості країн світу (у циклі PISA-2022 взяло участь понад 80 країн) через вимірювання компетентностей учнів / учениць у трьох основних галузях: читання, математика та природничо-наукові дисципліни (одна з яких визначається провідною для певного циклу дослідження) – інноваційній та опційній галузях прямо не пов’язаних з оволодінням шкільними програмами. У планованому циклі PISA-2025 провідною галуззю визначено природничо-наукові дисципліни, інноваційною – «Навчання в цифровому світі» (Learning in the Digital World), опційною – «Оцінювання іноземної мови» (Foreign Language Assessment)». Крім того, у дослідженні PISA велика увага приділяється вивченню чинників, що впливають на успішність навчальних досягнень учнівства.

Дослідження PISA проводиться кожні три роки, починаючи з 2000 року, шляхом тестування навичок і знань 15-річного учнівства. Вважається, що в більшості країн саме в цьому віці учні / учениці закінчують основну школу, і постають перед вибором професії і загалом майбутнього життєвого шляху. Однак PISA не перевіряє рівень навчальних досягнень учнівства, натомість оцінює наскільки учень / учениця зможе використовувати знання й уміння, отримані в школі, за можливих життєвих труднощів і викликів.

Читацька грамотність визначається як здатність особи до широкого розуміння тексту, пошуку нової інформації, її відтворення та використання, інтерпретації змісту й формулювання власних умовиводів, осмислення й оцінювання змісту та форми тексту тощо.

Математична грамотність – це здатність особи до визначення й усвідомлення ролі математики в сучасному світі, надання добре обґрунтованих суджень, уміння використовувати математику в особистих цілях і в суспільному житті.

Природничо-наукова грамотність передбачає уміння пояснювати наукові явища, робити обґрунтовані висновки про них, усвідомлювати вплив науки і технологій на зміну матеріального, інтелектуального й культурного середовищ.

Крім оцінювання предметних компетентностей, метою PISA також є визначення чинників, що впливають на рівень навчальних досягнень учнівства у світі. Саме тому учасники Програми заповнюють анкету, що досліджує різноманітні аспекти їхнього життя, як-от: міграційні процеси, гендерна політика, соціально-економічний стан, піклування й підтримка з боку батьків, навчання в ранньому дитинстві, мотивації до навчання, а також здатності регулювати свою власну навчальну поведінку, залучення до читання, інтерес до математики або задоволення від науки тощо.

Також відповідні анкети заповнюють і адміністрації закладів, у яких навчається учнівство, залучене до тестування. Мета такого анкетування – дослідити вплив на результати тестування учнівства таких чинників, як кваліфікація вчительства, навчальні плани, методики викладання, час на навчання та навчальні можливості як всередині школи, так і поза її межами, контроль якості шкільних процесів, лідерство й шкільне управління, залучення батьківства до участі в шкільному житті, мікроклімат у школі, загальні цінності, очікування високих досягнень, взаємодія та взаємна підтримка тощо.

Дослідження PISA здійснюється в три етапи (підготовчий, пілотний, основний). Під час підготовчого етапу відбувається переклад та адаптація тестових матеріалів, а також анкет для опитування учнівства та адміністрацій навчальних закладів. Пілотний етап передбачає апробацію завдань та інструментарію дослідження до контексту країн-учасниць. В основний етап проводиться тестування, підготовка міжнародного й національного звітів.

Участь України в дослідженні PISA має кілька важливих аспектів. Зокрема, отримання об’єктивної інформації про готовність молодих громадян до повноцінного життя в сучасному суспільстві відповідно до міжнародних стандартів; розуміння чинників, які впливають на ефективність освіти в країні; можливість приймати рішення та формувати національну освітню політику на основі реальних даних про стан вітчизняної системи освіти. Крім того, завдання PISA та методологія оцінювання їхнього виконання слугуватимуть практичним орієнтиром для освітян у становленні компетентнісної парадигми освіти в Україні.

Під час війни участь України в дослідженні PISA набуває особливої важливості, оскільки дає можливість простежити рівень освітніх втрат українського учнівства як у середині країни, порівняно з попередніми етами, так і на рівні інших країн та намітити шляхи їх подолання.

В Україні відповідальність за організацію та проведення дослідження PISA покладено на Український центр оцінювання якості освіти. Національним координатором проєкту є Тетяна Вакуленко, директор Українського центру.

Детальну інформацію про PISA – рамкові матеріали, зразки завдань попередніх циклів, новини про стан підготовки до проведення дослідження в Україні – розміщено на офіційному сайті Програми в Україні: pisa.testportal.gov.ua.