Відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України від 04.02.2025 №149 “Про проведення у 2025 році пілотної державної атестації випускників початкової школи у формі зовнішнього незалежного оцінювання”, з метою апробації вдосконаленого інструмента оцінювання у квітні-травні 2025 року проведено пілотну державну підсумкову атестацію осіб, які завершують здобуття початкової освіти, у формі зовнішнього незалежного оцінювання з математики, української мови та читання (далі – ДПА у формі ЗНО або ДПА-2025).
У 2024 році було розроблено модель ДПА з математики, української мови та читання із визначеними ключовими результатами, якими мають володіти здобувачі початкової освіти на різних рівнях навчальних досягнень, що ґрунтуються на очікуваних результатах, визначених у Державному стандарті початкової освіти. За результатами апробації модель було удосконалено за змістом та структурою. Сформованість значної частини визначених умінь у здобувачів освіти було доцільно перевіряти за допомогою закритих тестових завдань та завдань з короткою відповіддю, використовуючи стандартну процедуру тестування. Водночас сформованість іншої частини вмінь стало можливим перевірити винятково через виконання дослідницьких завдань (математика) та стимулювання усної взаємодії учнів (говоріння).
Пілотування процедури ДПА у 2025 році передбачало:
- організацію усної взаємодії для оцінювання комунікативної і мовленнєвої компетентностей (далі – організація усної взаємодії);
- виконання удосконалених та нових (спрямованих на перевірку інших умінь) тестових завдань атестаційних робіт з математики, української мови та читання (далі – тестування);
- виконання дослідницьких завдань з математики (далі – дослідження).
Для проведення пілотної ДПА з математики, української мови та читання для кожного ЗЗСО Український центр оцінювання якості освіти підготував такі матеріали:
- чотири варіанти тестових зошитів із математики, що також містять вправи на психологічне розвантаження та завдання для рефлексії;
- чотири варіанти тестових зошитів із української мови та читання, що також містять вправу на психологічне розвантаження та завдання для рефлексії;
- комплекти матеріалів для організації усної взаємодії в кількості, залежно від наповнюваності класів у закладах – учасниках;
- два варіанти зошитів із дослідницькими завданнями за однією з двох тем та відповідно до теми буклет з інформацією для виконання завдань зошитів, аркуші із додатковим завданням;
- інструкції з перевірки й оцінювання результатів ДПА випускників початкової школи у формі зовнішнього незалежного оцінювання (для відповідних навчальних предметів);
- інші додаткові засоби, необхідні для якісного проведення ДПА та опрацювання отриманих результатів.
Тестовий зошит із математики містив 16 різних компетентнісних завдань, структурованих за чотирма змістовими блоками (субтестами):
- «Числа та дії з ними» – секція «Граємо»;
- «Величини та вимірювання» – секція «Цікавимося»;
- «Робота з даними» – секція «Аналізуємо»;
- «Геометричні фігури й геометричні величини. Орієнтування на площині (маршрут)» – секція «Відпочиваємо».
Ці розділи змістово пов’язані між собою, що сприяло утримуванню уваги здобувача освіти на виконанні тестових завдань через занурення його в єдиний послідовний сюжет, який також підсилював компетентнісність завдань. Кожен зошит охоплював завдання різних типів: з вибором однієї/двох правильних відповідей із запропонованих, завдання на встановлення відповідності й завдання з короткою відповіддю.
Математичне дослідження було спрямоване на виявлення рівня сформованості інших, ніж передбачено тестовими зошитами, обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти. Кожен зошит містив 4 дослідницькі завдання, які вимагали розгорнутих міркувань на основі життєвої ситуації та давали змогу здобувачам освіти продемонструвати комплекс умінь, що є складниками математичної компетентності. Модель передбачала:
- окреслення проблемної ситуації (фронтальна робота): мотивація учнів / учениць та ознайомлення їх із буклетом, що містить необхідну інформацію;
- виконання математичних завдань (індивідуальна робота): пошук шляхів розв’язання проблеми через виконання завдань математичного змісту в зошитах із дослідницькими завданнями;
- рефлексія (фронтальна робота).
Тестовий зошит із української мови та читання містив 21 завдання, які структуровано за двома змістовими частинами: «Читання» і «Письмо». У частині «Читання» було подано текст для самостійного читання мовчки й 12 тестових завдань до нього для перевірки рівня сформованості складників читацької компетентності здобувачів початкової освіти. Частина «Письмо» охоплювала комплекс тестових завдань, спрямованих на визначення рівня сформованості мовної і мовленнєвої компетентності, зокрема орфографічної і пунктуаційної грамотності, граматичної, синтаксичної вправності, а також уміння аналізувати мовні явища й використовувати мову для власної мовної творчості, висловлювання думок, почуттів і ставлень, взаємодії з іншими особами письмово.
Об’єктом оцінювання під час організації усної взаємодії була мовленнєва та комунікативна компетентність, а саме вміння здобувача освіти взаємодіяти з іншими особами усно, сприймати і використовувати інформацію для досягнення життєвих цілей у різних комунікативних ситуаціях. Для цього було запропоновано організувати в класних колективах мінідискусію за певною тематикою, в ході дискусії учасники мали аргументовано висловити свою позицію, наводячи приклади та спираючись на власний досвід. Процедура також передбачала виконання завдань зі сприймання усної інформації (слухання).
У рамках пілотної ДПА-2025 могли взяти участь 2072 випускники початкової школи (91 клас, 34 заклади освіти). Фактично тестові завдання з української мови та читання виконували 1885 здобувачів освіти (91% від загальної кількості учнів, визначеної наказом про затвердження переліку закладів пілотної ДПА-2025), завдання з усної взаємодії – 1903 (92%). Тестові завдання з математики виконували 1849 (89%) учнів, працювали із дослідженням – 1816 (88%).
Тестування з української мови та математики, а також дослідження було проведено в межах одного уроку. Тестування з української мови відбулося 07 травня 2025 року, тестування з математики – 13 травня 2025 року, а виконання дослідницьких завдань – 15 травня 2025 року. Організація усної взаємодії учнів / учениць для оцінювання їхньої комунікативної і мовленнєвої компетентностей відбувалася з 22 квітня 2025 року до 16 травня 2025 року (на вибір закладу освіти – учасника пілотної ДПА). Кількість уроків залежала від наповнюваності класів. Усі атестаційні роботи учні-учасники пілоту виконували в класних кімнатах, де вони постійно навчаються, під керівництвом їхніх класних керівників.
Після проведення тестувань, виконання дослідницьких завдань та по завершенні періоду організації усної взаємодії у закладах загальної середньої освіти було організовано перевірку атестаційних робіт. Її здійснювали вчителі відповідно до інструкцій з перевірки й оцінювання результатів виконання завдань ДПА-2025 у зручний для них час, але не пізніше 30.05.2025.
Учитель фіксував кількість тестових балів, набраних дитиною за виконання атестаційної роботи та, скориставшись таблицями переведення або відповідності, визначав рівень її навчальних досягнень та / або результат за 12-бальною шкалою.
Анкетування вчителів здійснювалося онлайн до 27.05.2025. У ньому взяв участь 91 учитель початкових класів – учасників пілотної ДПА-2025.