Для проведення пілотної ДПА та здійснення апробації завдань атестаційних робіт випускників початкової школи з мовно-літературної освітньої галузі пропонуються матеріали для визначення рівня навчальних досягнень за певними обов’язковими результатами навчання здобувачів початкової освіти усіх чотирьох груп загальних результатів освітньої галузі, визначених Державним стандартом початкової освіти, що охоплюють різні види мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння, читання, письмо).
ДПА випускників початкової школи з мовно-літературної освітньої галузі складається з двох частин:
- Організація усної взаємодії у формі мінідискусії. У цій частині відбувається оцінювання комунікативної і мовленнєвої компетентностей, а саме вміння взаємодіяти з іншими особами усно, сприймати і використовувати інформацію для досягнення життєвих цілей у різних комунікативних ситуаціях.
- Виконання тестових завдань. Ця частина передбачає оцінювання читацької, мовної і мовленнєвої компетентностей, а саме умінь сприймати, аналізувати, інтерпретувати, критично оцінювати інформацію в текстах різних видів, медіатекстах та використовувати її для збагачення власного досвіду; висловлювати думки, почуття та ставлення, взаємодіяти з іншими особами письмово та в режимі реального часу, дотримується норм літературної мови; досліджувати індивідуальне мовлення для власної мовної творчості, спостерігати за мовними явищами, аналізувати їх.

Оцінювання комунікативної і мовленнєвої компетентностей випускників / випускниць початкової школи здійснюється під час проведення мінідискусії, у якій учні / учениці мають можливість проявити вміння взаємодіяти з іншими особами усно, сприймати і використовувати інформацію для аргументованого висловлення власної позиції щодо поставленого дискусійного питання, наприклад, «Який формат проєкту тобі більше до вподоби: груповий чи індивідуальний?» (з прикладом розгортання теми «Участь у проєктах» можна ознайомитися нижче).
Для проведення процедури оцінювання усної взаємодії у календарно-тематичному плані слід передбачити кілька уроків, залежно від наповнюваності класу (2 уроки – для класу до 15 осіб; 3 уроки – 16–25 осіб; 4 уроки – 26–30; 5 уроків – для класу понад 31 особу). Частина визначеного уроку відводиться для організації процедури оцінювання, а інша – для розглядання заздалегідь запланованої теми.
На кожному з атестаційних уроків розгортається для обговорення одна з запропонованих тем. У межах цієї теми оцінюється вміння сприймати усну інформацію (слухання) кожної дитини та вміння усно висловлювати власну позицію (говоріння) визначеної групи дітей.
Розподіл дітей на групи для говоріння відбувається із дотриманням таких вимог:
- кількість груп має відповідати кількості тем, які мають бути використані.
- до складу кожної групи по змозі мають входити діти з різним рівнем комунікативних навичок;
- орієнтовна кількість дітей у групі на перший урок – 4–7 осіб, на другий та наступні – по 6–12 осіб.
МАТЕРІАЛИ ПІЛОТУВАННЯ
Для проведення частини 2 ДПА пропонується чотири варіанти тестових зошитів «Читаю та пишу з Данилком і Софійкою». Кожен зошит містить 21 тестове завдання, які структуровано за двома змістовими частинами: «Читання» і «Письмо». У частині «Читання» подано текст для самостійного читання мовчки й 12 тестових завдань до нього. Завдання дають змогу здобувачам освіти продемонструвати комплекс умінь, які є складниками читацької компетентності. У частині «Письмо» міститься комплекс тестових завдань, спрямованих на визначення рівня сформованості мовної і мовленнєвої компетентності, зокрема орфографічної і пунктуаційної грамотності, граматичної, синтаксичної вправності, а також уміння аналізувати мовні явища й використовувати мову для власної мовної творчості, висловлювання думок, почуттів і ставлень, взаємодії з іншими особами письмово. Між частинами зошита подано психологічну вправу під заголовком «Зупинка для перепочинку». Вправа спрямована на розвантаження нервової системи, зниження емоційного напруження, відновлення працездатності та підтримання комфортних умов подальшої діяльності. Вправа для психологічного розвантаження не обов’язкова для виконання та оцінюванню не підлягає.


















