Цей розділ містить інформацію, яка допоможе учаснику підготуватися до виконання завдань відкритої форми з української мови. Завдання з розгорнутою письмовою відповіддю (власне висловлення) має бути побудоване логічно та послідовно за такою структурою: теза; аргументи, що підкріплюються прикладами із літератури чи інших видів мистецтва, а також історичним фактом або випадком із життя; висновок.
Критерії оцінювання завдань відкритої форми з української мови сертифікаційної роботи з української мови і літератури зовнішнього незалежного оцінювання 2022 року
Сертифікаційна робота містить чотири завдання відкритої форми – три завдання з короткою письмовою відповіддю та одне – з розгорнутою відповіддю.
Зміст завдань відкритої форми з короткою письмовою відповіддю оцінюють за змістовим виявом і композиційним оформленням, як наведено в таблиці 1.
Таблиця 1
| Змістовий вияв і композиційне оформлення відповіді | Бали |
| Надано повну, вичерпну відповідь, що охоплює всі складники умови завдання й оформлена мовно вправно | 2 |
| Надано неповну, часткову відповідь, що не охоплює всіх складників умови завдання.
АБО Відповідь є суперечливою. АБО Надано зайву інформацію, що не стосується суті завдання. АБО Мовне оформлення відповіді унеможливлює точне розуміння позиції учасника/ці тестування |
1 |
| Відповіді не надано.
АБО Відповідь недоречна. АБО Відповідь суперечить текстовому матеріалу. АБО Відповідь написано нерозбірливо, що унеможливлює прочитання її екзаменатором |
0 |
Увага!
Обсяг короткої письмової відповіді визначено умовою кожного завдання.
Зміст завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю оцінюють за шістьома критеріями (1, 2, 3а, 3б, 4 та 5), як наведено в таблиці 2.
Таблиця 2
| Критерій | Змістовий вияв і композиційне оформлення критерію | Бали |
| 1.
Теза |
Учасник/ця вправно формулює тезу | 2 |
| Учасник/ця не формулює тези вправно | 1 | |
| Учасник/ця не формулює тези взагалі або формулює тезу, що не відповідає запропонованій темі | 0 | |
| 2.
Аргументи |
Учасник/ця наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи | 2 |
| Учасник/ця наводить принаймні один доречний аргумент.
Аргументи дублюють один одного, у другому аргументі перефразовано зміст першого. Один з аргументів не є доречним стосовно сформульованої тези |
1 | |
| Учасник/ця не наводить жодного аргументу, або наведені аргументи не є доречними | 0 | |
| 3а.
Приклад із літератури чи інших видів мистецтва |
Один з аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури чи іншого виду мистецтва | 2 |
| Немає мотивації наведення прикладу.
Приклад не конкретизований через художній образ. У прикладі є фактичні помилки |
1 | |
| Прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає, або він не є доречним | 0 | |
| 3б.
Приклад, що є випадком із життя або історичною подією |
Учасник/ця наводить принаймні один доречний приклад із власного життя або подію з історії чи суспільно-політичного життя, що є конкретною, локалізованою в часі та просторі | 2 |
| Немає мотивації наведення такого прикладу, він не конкретизований, у ньому є фактичні помилки | 1 | |
| Прикладу з історії, суспільно-політичного чи власного життя немає, або він не є доречним | 0 | |
| 4.
Логічність, послідовність |
Висловлення демонструє зосередженість на запропонованій проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу) | 2 |
| У роботі є порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки | 1 | |
| Логіки викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає | 0 | |
| 5.
Висновок |
Висновок відповідає запропонованій темі й органічно пов’язаний із тезою, аргументами й прикладами | 2 |
| Висновок лише частково відповідає тезі або лише частково пов’язаний з аргументами та прикладами | 1 | |
| Висновку немає; висновок не відповідає сформульованій у завданні відкритої форми з розгорнутою відповіддю тезі; висновок не пов’язаний із аргументами та прикладами | 0 |
Мовне оформлення завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю оцінюють за двома критеріями (6а та 6б), як наведено в таблицях 3 і 4.
Таблиця 3
| Критерій | Кількість помилок | Бали |
| 6а.
Орфографія та пунктуація |
0–1 | 4 |
| 2–6 | 3 | |
| 7–11 | 2 | |
| 12–16 | 1 | |
| 17 і більше | 0 |
Таблиця 4
| Критерій | Кількість помилок | Бали |
| 6б.
Лексика, граматика та стилістика |
0–1 | 4 |
| 2–4 | 3 | |
| 5–7 | 2 | |
| 8–10 | 1 | |
| 11 і більше | 0 |
Під час оцінювання орфографічної і пунктуаційної нормативності роботи 2 (дві) негрубі помилки рахують як 1 (одну) грубу.
До негрубих зараховують такі помилки:
– у написанні великої літери в складних власних назвах;
– у випадках написання разом й окремо прислівників, утворених від іменників з прийменниками;
– у випадках нерозрізнення не/ні (не хто інший / ніхто інший …);
– у випадках, коли замість одного розділового знака поставлено інший;
– у пропуску одного зі сполучуваних розділових знаків або в порушенні їхньої послідовності.
Негрубу орфографічну й негрубу пунктуаційну помилки НЕ ДОДАЮТЬ І НЕ ЗАРАХОВУЮТЬ як 1 (одну) грубу.
Систематичне порушення норм милозвучності (3 (три) і більше випадків порушення на одне з правил: у–в, і–й–та) рахують як 1 (одну) орфографічну помилку.
Роботу, що не відповідає темі завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю, оцінюють у 0 балів.
Роботу, що написано нерозбірливо, оцінюють у 0 балів.
Роботу відкритої форми з розгорнутою відповіддю обсягом до 100 слів оцінюють у 0 балів.
Завантажити критерії оцінювання у форматі PDF.