ДЕРЖАВНА ПІДСУМКОВА АТЕСТАЦІЯ

У 2018 році було розроблено стратегію освітніх оцінювань у сфері загальної середньої освіти до 2030 року. Науковці й науковиці та практики й практикині були одностайними в тому, що в Україні потрібно запровадити стандартизовані підсумкові оцінювання для учнівства, яке завершує відповідний рівень загальної середньої освіти (початкову школу, рівень базової та профільної освіти), щоб мати змогу щороку отримувати об’єктивні дані про стан освіти задля використання цієї інформації для покращення якості освіти й освітньої діяльності.  

Стратегія освітніх оцінювань передбачає проведення ДПА на ключових етапах здобуття освіти: для четвертокласників, четвертокласниць, дев’ятикласників, дев’ятикласниць і випускників та випускниць дванадцятого класу.

Головна мета ДПА — допомогти дітям упевнено рухатися далі в навчанні, а не просто оцінити їхні навчальні досягнення  чи порівняти їхні результати з тими, що передбачені Державним стандартом початкової освіти / Державним стандартом базової середньої освіти.

Інструменти оцінювання для ДПА укладатимуть фахівці Українського центру оцінювання якості освіти, які спеціалізуються на початковій освіті. Розроблення завдань відбуватиметься за чіткими процедурами, які довели свою ефективність.

У 2024, 2025 роках було проведено перші два етапи пілотування ДПА-4, третій  відбудеться у 2026 році. У межах ДПА-4 відбудеться оцінювання з математичної (математика) та мовно-літературної (українська мова й читання) освітніх галузей — вони формують базу для подальшого вивчення предметів у базовій школі. 

Також у 2026 році буде проведено пілотний етап ДПА-9. Під час апробації окремих інструментів і процедур учні й учениці виконуватимуть завдання з мовно-літературної (державна мова) та математичної освітніх галузей, які будуть виразно компетентнісними, тобто передбачатимуть застосування учнівством знань і вмінь на практиці.