ЗАГАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ

У  2024 та 2025 роках було проведено пілотування ДПА у 4-х класах. У кожному його етапі брали участь до 2000 дітей із зацікавлених шкіл з різних регіонів країни. Метою була апробація інструментів оцінювання і супровідних процедур.

Навесні 2026 року відбудеться третій етап пілотування ДПА на рівні початкової школи. До участі буде залучено 10 000 четвертокласників і четвертокласниць із різних регіонів нашої країни в різних типах шкіл. Його мета — передусім апробація процедур, пов’язаних зі збиранням результатів оцінювання через спеціальну освітню платформу (далі — СОП), яку зараз розробляють IT-фахівці.

Загальнодержавне проведення  ДПА-4 можливе вже з 2027 року, однак рішення про це має бути ухвалено після врахування багатьох чинників, насамперед війни.

У межах ДПА-4 буде проведено оцінювання з математичної (математика) та мовно-літературної (українська мова й читання) освітніх галузей — вони формують базу для подальшого вивчення предметів у базовій школі. Для проведення оцінювання в школі УЦОЯО передаватиме макети зошитів із відповідних предметів. 

Завдання ДПА матимуть виразно компетентнісний характер, цим самим відповідаючи сутності Державного стандарту початкової освіти.

Завдання з мовно-літературної освітньої галузі передбачатимуть роботу, зосереджену навколо цікавих текстів. Тут учні й учениці матимуть змогу показати, як добре вони розуміють прочитаний текст і чи можуть створити власне невелике повідомлення — структуроване й грамотне. Крім цього, учнівству пропонуватимуть завдання на слухання й говоріння. Вони стосуватимуться різноманітних життєвих ситуацій.

Так само й завданням з математики пропонуватимуть показати свої математичні вміння, розмірковуючи над типовими буденними ситуаціями, наприклад придбання речей чи продуктів, приготування страв, вимірювання об’єктів, прогнозування результатів тощо.

Саме компетентнісні завдання дають змогу врахувати все різноманіття освітніх траєкторій, якими рухаються учні й учениці в початковій школі задля досягнення вимог, визначених Державним стандартом початкової школи.

ДПА-4 буде проведено лише з метою моніторингу навчальних досягнень. Учні й учениці отримуватимуть певні бали, які показуватимуть, які завдання вони виконали правильно, а де припустилися помилки. Але ці бали матимуть лише інформаційний характер. Тобто результати оцінювання не визначатимуть те, чи буде переведено певну дитину до наступного класу, натомість їх буде використано для того, щоб сама дитина, її батьки й учитель / учителька дізналися, які теми вже добре засвоєні, а  над якими варто ще попрацювати, щоб упевненіше навчатися в 5-му класі.

Усі четвертокласники й четвертокласниці будуть проходити ДПА у своїх школах, у своїх класах зі своїм учителем / своєю вчителькою. Четвертокласники й четвертокласниці працюватимуть у звичному для себе режимі (паперовому), а комп’ютерне середовище слугуватиме для обміну матеріалами між УЦОЯО і закладами освіти.