вівторок, 28 березня 2017 року

Зовнішнє незалежне оцінювання: 10 років після старту

conferens

23 листопада в приміщенні Національного університету «Києво-Могилянська академія» відбулася конференція «Десять років ЗНО. Перспективи освітніх вимірювань в Україні». Організотори цього заходу: Альянс USETI та Український центр оцінювання якості освіти.

У конференції взяли участь Ден Девідсон, президент Американських рад з міжнародної освіти, Сюзен Косінскі Фріц, директор регіональної місії АМР США в Україні, Білорусі, Молдові та Кіпрі, Павло Хобзей, заступник Міністра освіти і науки України, Вадим Карандій, директор Українського центру оцінювання якості освіти, Ярема Бачинський, директор Американських рад з міжнародної освіти в Україні, викладачі вищих навчальних закладів, фахівці Українського та регіональних центрів оцінювання якості освіти.

Із вступним словом до учасників конференції звернувся президент Національного університету «Києво-Могилянська академія» Андрій Мелешевич.

У привітальному слові директор регіональної місії АМР США в Україні, Білорусі, Молдові та Кіпрі Сюзен Косінскі Фріц зазначила, що USAID із 2007 року сприяє Україні в запровадженні зовнішнього оцінювання для забезпечення рівного доступу до вищої освіти. Завдяки підтримці, що надавалася місією, Український центр оцінювання якості освіти став сучасною освітньою установою, здатною самостійно розробляти стандартизовані тести, що відповідають міжнародним вимогам.

У своїй доповіді директор Українського центру оцінювання якості освіти Вадим Карандій схарактеризував період становлення та розвитку системи зовнішнього незалежного оцінювання. Початковим етапом становлення системи зовнішнього незалежного оцінювання можна вважати 2002 – 2005 роки, коли за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувся експеримент із проведення зовнішнього тестування навчальних досягнень учнів, організований Центром тестових технологій. У цей період громадська ідея переросла в загальнодержавну, відтак у 2006 році розпочали роботу Український та дев’ять регіональних центрів оцінювання якості освіти.

Протягом кількох останніх років відбувається вдосконалення системи зовнішнього незалежного оцінювання. Зокрема, з 2015-го року змінено механізм визначення результатів зовнішнього незалежного оцінювання (установлюється пороговий бал «склав/не склав»). У 2016 році вперше проведено вступні випробування у формі зовнішнього незалежного оцінювання для здобуття ступеня магістра за спеціальністю «Право». У 2018 році передбачено використання предметних тестів рівня В1 та В2 з іноземних мов, які міститимуть завдання для перевірки розуміння мови на слух (аудіювання).

Крім того, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 04 лютого 2016 р. № 72-р «Деякі питання участі України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA-2018» Міністерству освіти і науки України доручено забезпечити участь України в міжнародному дослідженні якості освіти. Відповідальним виконавцем за його проведення визначено Український центр оцінювання якості освіти.

Завершуючи свій виступ, Вадим Карандій наголосив, що на сьогодні зовнішнє незалежне оцінювання забезпечує рівний доступ до вищої освіти, має високий рівень суспільної довіри, є невід’ємною складовою освітньої галузі, інструментом освітніх вимірювань та однією зі складових забезпечення якості освіти.

За словами координатора освітніх програм Громадянської мережі «ОПОРА» Наталії Радиш, результати останнього дослідження, проведеного спільно з Фондом «Демократичні ініціативи», показали високу довіру населення до системи зовнішнього незалежного оцінювання, покращення роботи персоналу пунктів тестування, зокрема їх професіоналізм і відповідальність.

На думку Наталії Радиш, суспільство, висловлюючи довіру до проведення зовнішнього незалежного оцінювання на основі повної загальної освіти для вступу на навчання за ступенем бакалавра, очікує здійснення наступного кроку – проведення вступних випробувань для здобуття ступеня магістра з використанням технологій зовнішнього незалежного оцінювання. Представники Громадянської мережі «ОПОРА» спостерігають за дотриманням процедур стандартизованого тестування, починаючи з 2008 року.

У рамках конференції було проведено два круглі столи на теми: «Розвиток освітніх вимірювань в Україні – аспект творення політики, досвід інших країн, суспільний запит», «Перспективи розвитку системи ЗНО як складової освітніх вимірювань в Україні».

Своє бачення цих проблем висловили Інна Совсун, віце-президент Київської школи економіки, Тім Блаувельт, директор Американських рад з міжнародної освіти в Грузії, Марк Зелман, консультант Альянсу USETI, Олена Колесникова, представниця Федерації металургів України, член Національного агентства з забезпечення якості вищої освіти, Юрій Ковальчук, декан фізико-математичного факультету Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя, Сергій Раков, головний редактор журналу «ТІМО», Леонід Любчик, професор Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут», Геннадій Кузьменко, директор Вінницького регіонального центру оцінювання якості освіти, Андрій Миляник, заступник директора Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти.

Серед рекомендацій, наданих учасниками конференції щодо вдосконалення системи зовнішнього незалежного оцінювання та подальшого розвитку Українського центру оцінювання якості освіти:

  • удосконалити існуючу систему зовнішнього незалежного оцінювання (доцільно завершувати процедуру шкалювання інтерпретацією деяких тестових балів у термінах знань і вмінь екзаменованих у цій предметній галузі);
  • проводити тестування щонайменше на двох рівнях здобуття повної загальної середньої освіти;
  • брати участь у міжнародних моніторингових дослідженнях і реагувати на їхні результати;
  • забезпечити необхідне бюджетне фінансування;
  • розглянути можливість залучення додаткових ресурсів шляхом надання платних освітніх послуг;
  • проводити системну роботу з дослідження прогностичної валідності (характеристика тесту, яка відображає ступінь упевненості в тому, що отримані за тест оцінки добре прогнозують майбутні досягнення тестованого);
  • використовувати зовнішнє незалежне оцінювання за межами системи освіти: сертифікація для допуску до професійної діяльності, іспити в межах конкурсів на зайняття певних посад, добір за допомогою тестування осіб на вакантні посади (державний сектор) тощо.

Презентації учасників конференції розміщено на сайті USETI Alliance.

Подiлитися новиною: